Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere (Generelt)

af steenth, 7/4 2018, 12:47 (2204 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg ved kun hvad jeg har set på ADIF s officielle vidoer. ADIF er spaniens banedanmark og det er ikke på grund af 1 april. Så indtilvidere fastholder jeg at man lægger en tredieskinne men det er jo ikke sikkert man starter med det, jeg tror man først skal lægge nye sveller så lægger man den ene skinne og når det er færdigt lægger man den tredieskinne.

Efter hvad kan se ud af svellerne, hvor hulerne er, så er de designet til at rykket sporet ind til normalspor og ikke til tredjeskinne. Men de bruger tredjeskinne i områder, hvor de bruger begge sporvidder.

Hvorfor man gør det er vel for godstrafikkens skyld så man undgår den tidsrøvende omsporing i Hendaye/Irun hvor hverenkel godsvogn skal løftes og have hjulsæt skiftet. Problemet er ikke så stort for passagertog da mange togsæt bare kan køre igennem de anlæg der er flere steder i Spanien, den proces tager ikke mange minutter da Spanierne har
fundet en god løsning på problemet. Men jeg tror du har ret i at RENFE og delvis CP på længere sigt kun vil have en sporvidde i Spanien og delvis PORTUGAL. (sidebemærkning tidligere skulle man også omspore materiel i Cerbere/Port-bou men det behøver man ikke mere da Frejus tunnelen blev åbnet for en del år siden og her kan man køre med franske TGV tog f.eks fra Paris til Barcelona og vist nok også spanske højhastigheds tog til Bordeaux/Marseille, der kører også normalspors . (godsvogne fra Barcelona til flere destinationer i Europa set på Youtube alt dette på officiele ADIF
videoer.

Der er normalttspor helt ned til Sevilla via højhastighedsbanerne via Barcelona og Madrid. Og de kører med godstog til Barcelona via banen fra Frankrig. Så det er "bare" spanske tog som udnytter der er nu er forbindelse med normalspor imellem de lande.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1995Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak