Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kunne DSB leje lokomotiver indtil de ny Vectron leveres? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/4 2018, 13:00 (2202 dage siden) @ Bent Jensen

Inden jeg selv bliver katagoriseret som "gammel gnaven mand" eller "dårlig taber", så vil jeg lige præcisere, at nedenstående er sådan mere "generelle betragtninger" :-)

For at køre i Danmark skal du have ATC eller ETCS med STM-boks (der ikke er kommercielt godkendt endnu). ATC er principielt ikke lovlig at efterudruste, så der kan kun anvendes lokomotiver, der allerede har ATC. Skulle du imidlertid finde nogle ATC anlæg, og få en dispensation til at bygge dem ind i nogle lokomotiver, skal du vælge nogle, der allerede har "søstermaskiner" med ATC. Det giver pt kun "Class 66" og BR 185 at vælge imellem. Udfordringen er at ATC "design og godkendelse" i nye togtyper er meget dyrt, og kan ikke tjene sig hjem, inden ETCS med STM boks forventeligt "snart" godkendes kommercielt.

Class 66 skal både have ZWS, dørstyringssystemer og elvarmeforsyning, hvis du vil bruge det til persontog - og så er det nok også ret tvivlsomt, om lokomotivførerne ho DSB vil acceptere, at hoppe ned i sådan en rumlekasse...der i øvrigt kun kan rende 120 km/t

Br 185 er bygget i en stribe forskellige "Vehicle releases". Lokomotiverne produceres ikke længere, og er erstattet af 147/187 istedet. Hvis DSB skulle bruge en 185 til dobbeltdækkerne, skal elvarmeforsyning indbygges/ændres/godkendes til forsyning under 25 kV køreledninger, og der skal indbygges dørstyring og ZWS. Imidlertid er der også andre komponenter i de 185ere, der er godkendte til ATC i Danmark, der ikke længere produceres. Reelt skal man derfor tage en 185er godkendt til Tyskland og Østrig, og så forsyne den med komponenter fra en 185er, der er godkendt til Tyskland og Schweiz. Det giver ikke mening.

Når ETCS med STM er godkendt, vil situationen være en anden - her afhænger markedet dog primært af, hvor længe man skal bruge STMen. De fleste businesscases forudsætter ca 7 års drift, før omkostningerne til STM er tjent hjem igen.

I forhold til selve ideen med at leje, så har jeg set flere tilbud, for de samlede lejeomkostninger (endda med forkøbsret) var økonomisk mere attraktive, end alternativet med at købe lokomotiver. Der har endda været forslag om at DSB kunne leje diesellokomotiver (Siemens Vectron eller Bombardier TRAXX), og så udskifte disse til el-lokomotiver i takt med elektrificeringen med kun 12 måneders varsel.
Imidlertid har DSB fået lavet en rapport fra Rambøll, der forklarer at leasing ikke er økonomisk attraktivt for DSB. Da rapporten er fortrolig, kan jeg ikke sige, om det er Rambøll/DSB eller leasingselskaberne, der har "ret" - og det har jeg sådan set heller ingen holdning til.

Generelt er der iøvrigt ikke for alvor lokomotiver ledige på leasingmarkedet. Alle lokomotiver er i drift, og leasingselskaberne bestiller mange lokomotiver - oftest i mindre serier efterhånden som der nyleverede lokomotiver udlejes. Enkelte leasingselskaber tilbyder endda leje af lokomotiver på timebasis mellem to leasingkontrakter.

Der er mindst tre leasingselskaber (nok endda fire), der har optioner på lokomotiver til kørsel til/fra og gennem Danmark. Man afventer bare at økonomien i den danske udrustning bliver til at betale - eller at den første konkurrent tager chancen.

I forhold til Diesellokomotiver bør det bemærkes at de norske lokomotivtyper skal udrustes med ETCS Bl 3.6.0, og hvis jeg husker ret, så vil man i Norge anvende Class 66 lokomotiver som testtog (hvor vi i DK bruger MR), netop for at få finansieret nogle omkostninger for jernbanegodsoperatørerne. Principielt vil også Vosslohs EURO4000 således få ETCs Bl 3.65.0, så ad åre, kan denne type måske også komme til Danmark.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak