Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skønne spildte kræfter (Generelt)

af SimonValby, 12/4 2018, 10:25 (2204 dage siden) @ Nordexpress

Hej Simon,

Dit spørgsmål er yderst relevant, det at MEerne overhovedet kører rundt og forurener skyldes, at vi i Danmark mener, at staten altid er god, fortolket som, at staten/DSB da ikke nødvendigvis behøver at overholde de miljøkrav, der stilles til virksomheder. Det er de skyklapper vi går rundt med i dette land.

Dit spørgsmål forudsætter, at der er IC4 togsæt til rådighed. Dermed bliver det atter politisk. For der er principielt masser af IC4 togsæt, men populært sagt skal der være tre IC4 togsæt til rådighed for at eet kommer ud at køre på dagen. Det er påvist, at DSB har valgt ikke at indsætte/ansætte de værkstedsressurcer, det ville kræve for at få hele IC4 flåden ud at køre. Men at de er upålidelige (togsættene!) er jo et faktum.

Men da MEerne som regel starter hver morgen foretrækker man forureningen. Og på bedste spin doktor vis taler alle nu om, at der er truffet beslutning om køb af nye ellokomotiver til levering om et par år, og så kan man skjule 20 års strategiske jernbanefadæser under gulvtæppet.

Nu er jernbanevæsnet så i den situation, at det er utydeligt i hvilket tempo man kan udrulle det ny signalsystem frem til 2030, og da det ny system skal installeres i ethvert køretøj er der også utydelighed omkring hvilke tog, der vil kunne køre hvor.

Nå - konklusionen er, at det ikke er ulejligheden værd for dig at danne en lobbygruppe i Valby til MEernes afskaffelse. Alle har erkendt det hensigtsmæssige i at overgå til elektrisk drift så snart det er la-sig-gørligt i statens tempo. Vær blot glad for, at der er afgange med den offentlige trafik.

PS: Den lille snes elektriske toglokomotiver, DSB faktisk var i besiddelse af, eksporterede man ved århundredets begyndelse til Bulgarien, hvor de kører i dag!

Hej :-)
Det er nogle rigtig gode pointer. Det er jo helt til grin, at vi på den ene side gerne vil have en by og et land baseret på grøn teknologi og minimal luftforurening(her tænker jeg på afgiftsnedsættelse på el-biler, røgfri perroner på DSB stationerne, og sikkert snart restriktioner på dieselbiler i byerne), og på den anden side svigter statens trafikselskab (og dermed politikerne) totalt på denne dagsorden, når det kommer til den offentlige trafik.
Og jeg er helt enig med hensyn til en lobbygruppe om ME'ernes afskaffelse. Det har været forsøgt før (se: http://togforurening.dk/) , dengang bakkede politikerne op, men handling kom der aldrig noget af.
Som du selv skriver; Vi må vente på nye tog og signaler - kun tiden kan vise, hvornår der kommer et gennembrud :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak