Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 15/4 2018, 16:37 (2202 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Jens N, 15/4 2018, 16:53

vognenes ZWS er udviklet til kørsel med ME, hvilket gav god mening den gang.


Man kunne også indtage holdningen, at DSB ikke var specielt fremsynede på det tidspunkt. :-)

Samtidig blev visse funktionaliteter fravalgt.


Hvilke funktionaliteter er det?

Eneste andet sted hvor EMD lokomotiver kører med dobbeltdækkervogne er iøvrigt i Israel, men her anvender man forspandskablet, og er ikke bundet af europæiske regler.


Ville det være umuligt at indbygge en standard ZWS styring i ME (jeg ved godt at der er forskellige ZWS versioner)?
ME er jo i øvrigt et Henschel lokomotiv med EMD motor og BBC elektronik. Der er ikke meget standard EMD over resten.

Elvarmen er den vante danske spænding. Den er ikke identisk med spændingen hos vores naboer, men relativ simpelt at håndtere, hvis den danske spænding på forhånd er godkendt i de lokomotiver, der skal anvendes.


Var der ikke noget med at MEernes levering af 1.500 volt energiforsyning var så svingende i spændingen, at DD-vognenes beskyttelsesanordning faldt ud = kold vogn? Jeg syntes at have læst om noget efterfølgende ombygning på vognene i den anledning.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak