Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/4 2018, 09:04 (2173 dage siden) @ Jens N


Man kunne også indtage holdningen, at DSB ikke var specielt fremsynede på det tidspunkt. :-)

Vognene var jo leasede for en kort periode "IC4 kommer jo lige om et øjeblik" - man havde sparet mange mio, hvis man havde købt vognene fra starten af....

Samtidig blev visse funktionaliteter fravalgt.

Hvilke funktionaliteter er det?

Der er faktisk en del - men det har vi orienteret DSB om, da det kan give udfordringer med godkendelsen af nye lokomotiver. Den mest simple funktion er dog overfaldsalarmen i vognene, der ikke er forbundet med noget som helst. Derudover er dørstyringen begrænset ift antal vogne og placering af trækkraftenheder i toget er også reduceret ift "normalt".

Ville det være umuligt at indbygge en standard ZWS styring i ME (jeg ved godt at der er forskellige ZWS versioner)?

Ja - men man har valgt anderledes - formentlig ud fra gode grunde, som jeg ikke kender

ME er jo i øvrigt et Henschel lokomotiv med EMD motor og BBC elektronik. Der er ikke meget standard EMD over resten.

Jeps, men de Israelske er en blanding af Alstom og Stadler lokomotiver med EMD motorer, så jeg vidste ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde dem

Elvarmen er den vante danske spænding. Den er ikke identisk med spændingen hos vores naboer, men relativ simpelt at håndtere, hvis den danske spænding på forhånd er godkendt i de lokomotiver, der skal anvendes.

Var der ikke noget med at MEernes levering af 1.500 volt energiforsyning var så svingende i spændingen, at DD-vognenes beskyttelsesanordning faldt ud = kold vogn? Jeg syntes at have læst om noget efterfølgende ombygning på vognene i den anledning.

Jeps, det har jeg også hørt. Men det er mere godkendelsen af energiforsyningen 1.500 volt under 25 kV køretråd, der ikke er standard, ift det mere normale 1.000 volt energiforsyning under 15 kV køretråd. Det er ikke svært at ændre, men kan være lidt krævende godkendelsesmæssigt - eksempelvis for lok-trukne tog over Øresund, hvis skiftet mellem energiforsyning ikke skal designes til at foregå automatisk ved den tekniske systemgrænse.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak