Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen... (Generelt)

af tgpedersen, 16/4 2018, 17:45 (2173 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg snakkede sidste år med en af de logistik kunder, der faktisk modtager container fra Kina - både via Jernbane, luft- og skibsfart.
Her var anbefalingen klart, at man fik den højeste kvalitet i jernbanebefordringen, hvis man valgte den rute fra Kina, der har flest km på Russisk grund,

via Manzhouli?

og at de egentlige problemer med Jernbanens performance reelt først starter vest for Warszawa...infrastrukturafgiften i Rusland gør, at jo flere km man kører, jo større værdi har toget for russerne, så der var sjældent udfordringer med transporterne dér.

Har banen øst for Warszawa ikke russisk ladeprofil? Den blev jo bygget da Øst-Polen var russisk.


Kunden fik et heltog om ugen med "relativt" tidsfølsomme varer fra Kina, og forventede at fordoble antallet af afgange i løbet af i år. Gods der ikke er tidsfølsomt ville fortsat blive sendt med skib. "Tidskritiske" varer kom med fly.

Får vi brug for en Gedser-Rostock forbindelse? Og hvorfor har vi ikke fået direkte togforbindelse fra Kina når London og Madrid har?

Det var forventningen af den bedste og økonomiske logistikløsning med to ugentlige jernbane afgange, ville være at læsse om på lastbiler umiddelbart øst for den polsk-tyske grænse (men altså efter omlæsningen mellem bred- og normalspor)

Er der ikke noget om at russisk-bredspor strækningen i Polen planlægges forlænget?


Jeg tror ikke umiddelbart, at sporviddeproblemet er det største problem i transportløsningen mellem Kina og Europa, og tidsmæssigt ligger transporttiden fint, hvor den er nu.

De planlægger at krympe den.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak