Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 i Neumünster (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/4 2018, 00:06 (2188 dage siden) @ andersj

Men fra 2. maj kører der to togsæt med i IC 51129 fra København klokken 8:00 til Middelfart hvor de så bliver afkoblet og kører som IC 683 til Fredericia hvor de bliver koblet med IC 383 fra Aarhus og kører 3 sæt Fredericia-Hamburg Hbf.

IC 51129 udgår fra Kastrup med vogne til Aalborg (MF), Fredericia (ER) og Hamburg (tysk-MF). Toget er i Middelfart 10:00, hvor det deles, så Aalborg- og Fredericia-vognene fortsætter nonstop mod Fredericia 10:01, mens Hamburg-vognene først gør det 10:06.

Jeg forstår ikke hvorfor toget deles i Middelfart for at køre mod Fredericia fem minutter forskudt. Hvis blot ER-vognene til sættes bagerst, kan toget let dele sig i tre ved ankomst til Fredericia 10:08:
- vognene til Aalborg er forrest og fortsætter 10:14
- vognene til Hamburg er midterst og bliver samlet med tog fra Aarhus 10:31 for at fortsætte 10:46
- vognene til Fredericia er bagerst og rangeres bort efter ankomst og inden 10:31

Én ting er at lade toget køre alene fra Middelfart til Fredericia - noget helt andet er hvorfor det overhovedet skal den vej. Det kører fra Middelfart 10:06 og er i Kolding 10:57. Altimens kører IC-toget til Esbjerg fra Middelfart 10:37 for at være i Kolding 10:50. Altså kunne vognene til Hamburg lige så godt udgå fra København en halv time senere for at køre direkte udenom Fredericia.

Den anden vej er det IC 394 fra Hamburg Hbf klokken 14:50 der kører med 3 sæt til Kolding hvor 1 sæt fortsætter som normalt til Aarhus, men med tognummer IC 684. De 2 andre togsæt fortsætter fra Kolding til Odense som IC 394 hvor de bliver koblet med IC 860 fra Esbjerg og fortsætter til Østerport som IC 860.

IC 394 udgår fra Hamburg med vogne til Aarhus og Østerport. Toget er i Kolding 17:59, hvor det deles, så Østerport-vognene kører nonstop til Odense 18:03 med ankomst 18:41. Her holder de til 18:45, hvor de bliver koblet på IC-toget fra Esbjerg (der kørte fra Kolding 18:06), og fortsætter 18:54. Igen forstår jeg ikke hvorfor togene først samles i Odense når de nu bare kører tre-fire minutter forskudt mellem Kolding og Odense.

Konceptet med at lade tog dele sig før deres veje egentlig skilles, hvorved de kører et par minutter forskudt, ses flere steder i landet: bl.a. samles og deles Struer-via-Herning- og Aarhus/Aalborg/Frederikshavn-vognene i Fredericia (deres veje skilles i Vejle), mens Struer-via-Langå- og Aalborg/Frederikshavn-vognene samles og deles i Aarhus (deres veje skilles i Langå). Disse ordninger er der dog logik bag, idet de "rigtige" lyntogspassagererne ikke skal belemres med ekstra stop i Brejning og Børkop hhv. Hinnerup, Hadsten og Langå, og samtidig bibeholder løsningen nogle minuttal og stoppestedsmønstre. Men når alt kommer til alt, har København-Hamburg-tog hverken faste stoppestedsmønstre eller minuttal, så hvorfor ikke bare lade dem køre med Esbjerg-IC mellem København og Kolding og med tysk-IC mellem Kolding og Hamburg? Det ville i mine øjne være meget meget mere logisk end det praktiserede, men måske er der en meningen bag galskaben, som nogen kan opklare?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak