Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor mange køreklare EA loko (Generelt)

af ulca, 24/4 2018, 18:05 (2187 dage siden) @ Simon1906

et nysgerrigt tillægs spørgsmål, er det rigtigt det er forbundet med vanskeligheder at indbygge ERTS i IC3 og >ER4.

Der har efter sigende været en del problemer med at indbygge ETCS i IC3, men når man tænker på at det første sæt kørte for egen kraft i 1988 er det ikke så underligt; der er trods sket en del udvikling gennem alle de år.

Hvad angår ER4 så burde det ikke være så svært når først IC3 er klar. Årsagen hertil er, at hvad angår computere og styring er ER4 og IC3 næsten ens; efter sigende kan forskellene stort beskrives som at hvor IC3 har nogle enheder som sender og modtager signaler til/fra motor, gearkasse og AVG (akselvendegear, som sidder på de trækkende aksler), så har ER4 istedet nogle enheder som dels tager af signaler til/fra styringen af banemotorerne, dels overvåger og nogen grader styrer hovedtransformatoren og dennes systemer. Bortset fra det så "snakker de samme sprog" og det er derfor at de kan sammenkøres. Og hvad angår det, sammenkøringen, så var et af de største problemer forbundet dermed at der er forskel accellerationskurverne for hhv. et dieselmekanisk togsæt (IC3) og et elektrisk togsæt; det kan undertiden mærkes i forbindelse gearskift hvor der nogen gange kommer et lille ryk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak