Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad gør DSB? (Generelt)

af Scharfenberg, 25/4 2018, 13:02 (2165 dage siden) @ Jens Hansen

Så denne om flere busser;

https://finans.dk/erhverv/ECE10544944/tysk-busgigant-smider-8000-ekstra-saeder-paa-det-...

Vi må vel erkende at det udfordrer DSB og den måde som de agerer på.

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Jens

Fjernbusserne har dygtigt lukreret på de mange sporarbejder, der især har været på Fyn i sommerperioden de seneste tre år. Og på at jernbanen desværre ikke har ageret tilstrækkeligt agilt i et marked med øget konkurrence.

Ser man på markedsandelen over Storebælt, er det fortsat privatbilismen med to tredjedele, der presser jernbanen mest. Samtidig giver markante afgiftsreduktioner kronede dage for bilbranchen, der allerede er godt kørende med flere end 200.000 solgte privatbiler om året og en brændstofpris helt i bund. Jernbanens markedsandel over Storebælt ligger vist på ca. 22 % og fjernbusserne ca. på 6-7 % (ud fra hvad jeg lige kan huske).

Antal passagerer med fjernbusser var nogenlunde konstant på 500-600.000 fra 2006 til 2012. I 2014 stiger det til ca. 850.000 for i 2015 at eksplodere til 1.200.000 og i 2016 ca. 1.500.000.

Det er symptomatisk, at der var store sporarbejder på Vestfyn og Østfyn netop i 2015 og 2016 (op til 3 måneder ad gangen), hvor fjernbusserne har øget deres markedsandel mest. Samtidig var Jesper Lok (2012-2015) ikke just kendt for sit kommercielle fokus, og antallet af DSB Orange-billetter blev holdt på et minimum. Først med Flemming Jensen (adm. dir. fra maj 2015) vågnede man så småt op til dåd og begyndte at bruge DSB Orange mere aggressivt i markedet og med en mere dynamisk prissætning.

Antal solgte DSB Orange-billetter:

• 2014: 450.000
• 2015: 581.000
• 2016: 900.000
• 2017: 1.300.000

De to primære forhold, der kan øge markedsandelen for jernbanen i Danmark:

• Ny og opgraderet infrastruktur (kortere rejsetider, øget kapacitet og øget punktlighed)
• Nye tog (bedre driftsøkonomi og driftspålidelighed)

Udfordringen er, at netop signalprogrammet og elektrificeringen – der skal bane vejen for en bedre jernbane – resulterer i mange sporarbejder de næste mange år. Og at nye tog først for alvor gør deres indtog om 3-6 år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak