Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad gør DSB? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/4 2018, 16:18 (2192 dage siden) @ andersj

Så denne om flere busser;

https://finans.dk/erhverv/ECE10544944/tysk-busgigant-smider-8000-ekstra-saeder-paa-det-...

Vi må vel erkende at det udfordrer DSB og den måde som de agerer på.

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Jens


Der er så mange strukturelle problemer i den offentlige transport i dag, så det er svært at se et vækstpotentiale. Takst Vest er blot den seneste forringelse af den offentlige transports konkurrenceevne, og en manglende kommercialisering gør det umuligt at tiltrække nye kunder.

Takst Vest er et misfoster, men vi skal nok ikke regne med nogen form for justering. Trafikselskaber er løst en bundet opgave - rejsekortet skal være billigst - at løsning så bare er blevet at hæve de andre priser til over rejsekortets niveau, er uden betydning for selskaberne, der måske endog ser en profit maksimering i øvelsen.

Med Takst Vest forsvandt en del af DSB muligheder for at tilbyde Orange billetter indenfor et trafikselskabs område. Ikke så sært at FlixBus har øjene stift rettet imod Danmark, hvor både trafikselskaberne og DSB gør det usædvanlig let for konkurrenterne at komme ind på markedet.

Men når alt skal være ret, så er denne øvelse i god tråd med Transportministerens agenda, som jo er at al jernbanedrift skal fjernes og erstattes med (førerløse) biler. Så også på dette punkt opfylder trafikselskabernes Transportministerens behov...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak