En utopi? (Trafikpolitik)
At det ikke er billigt at elektrificere, kommer næppe bag på nogen, ligesom kørestrømsanlæggenes visuelle påvirkning på miljøet kan opfattes som problematisk.
Derfor er det interessant at følge mulighederne i alternative energiformer, f.eks. udviklingen af hydrogen-tog, som her:
Jeg synes der er ide i at lave batteritog i LINT41- og Desiroklassen. I modsætning til el-biler er el-tog lige til højrebenet fordi man har stationære anlæg allerede i modsætning til at det er håløst at bo på 4. sal på Stenbroen og have el-bil.
Der er jo ingen der siger at togbatterier skal være af Li-ion typen. Mere indlysende er vanadium-flow batterier hvor toget "tanker" en væske på remissen (lige som diesel) mens det stationære anlæg regenerer den aftappede væske. Væsken kan genbruges i årtier og degenerer ikke. Optankning tager ikke længere tid end diesel, i modsætning til opladning af Li-ion, der tager timer. Væsken er ikke engang ret dyr. Men den fylder noget mere end Li-ionbatterier.