Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En utopi? (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 26/4 2018, 23:00 (2190 dage siden) @ Ib Jensen

Kunne Damark, hvis vi ville, yde et tilskud pr ton-km til godstransport på (elektrificeret) jernbane? Og hvis vi allerede gør, kan det så hævhttp://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=posting&id=128497&back=entry#es betragteligt?


Det gøres allerede, og det er stort set gratis for private godsselskaber at benytte og slide på de danske skinner - til stor gælde for svenske og tyske virksomheder der sender mange tog gennem Danmark dagligt på skatteydernes regning

Hm..... jeg giver ikke op:-D. Én ting er, at det "gør det gratis". Må man simpelthen subsidiere godstransport på skinner? F. eks. sige til afsendere/transportører: I de relationer, hvor der er en elektrificeret jernbane giver vi jer et statstilskud på xx øre pr ton-km (f. eks. Aarhus-Esbjerg), hvis I benytter jernbanetransport?

(Jeg ved godt, at det afstedkommer et værre bureaukrati, men det kan forhåbentligt minimeres).

Der gives et EU godkendt miljøtilskud på 0,0137 kr. pr. tonkm gods der transporteres på bane og det koster 4,85 kr. pr. kilometer i infrastrukturafgift til Banedanmark for hvert tog. Dvs. mellem Aarhus og Esbjerg skal du blot have 382 tons på krogen før det er gratis for operatøren at benytte infrastrukturen.

Det der koster penge for transitgodstogene er at passere Storebælt og Øresund. Et transitgodstog Malmö grænse-Padborg grænse på 1.600 tons skal dermed betale i alt 10.530 kr. men får 4.242 kr. i miljøtilskud og ender derfor med kun at skulle betale 6.288 kr.

Infrastrukturafgiften på 4,85 kr. for alle tog på Banedanmarks net er i øvrigt den laveste i Europa.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak