Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En utopi? (Trafikpolitik)

af J.C, 27/4 2018, 14:20 (2190 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I Frankrig har jeg slet ingen link til projektet om førerløse lokaltog. Men her arbejder man (ligesom man vist nok også gør i England) på at tillade førerløse tog på sidebaner uden linieblokanlæg. Altså en "et lille tog der kører fra A til B og vender", og hvor der kun er signalanlæg på station A, hvor der er togskifte til større forbindelser. Et sådant koncept kunne givetvis anvendes på Billund og Aalborg Lufthavns banerne, hvis man virkelig ville. Kombineres konceptet med briternes forsøg på en ny norm for spor til 70 km/t med lavt akseltryk, så vil man måske kunne indføre et "førerløst enkelt skinnebus koncept" mellem Rødekro - Aabenrå, Haderslev - Vojens og Nykøbing F - Gedser....eller i al fald kunne få nogle andre tal at regne på, for at se, om det ville give mening...(Reelt vil "skinnebussen" formentlig være en førerløs sporvogn (32-42 meter), men der er næppe beslutningstagere, der vil blive taget alvorligt, hvis de foreslår etableringen af en letbane mellem Rødekro og Åbenrå med een sporvogn....

Så din drøm er ikke helt utopi. Jernbanen ventes helt generelt at være i vækst de næste mange år - det er bare ikke rigtig slået igennem herhjemme endnu....

/Lasse

Med den nuværende borgmester, og største delen af byrådet, bliver det ihvertfald ikke til noget med en letbane Rødekro-Aabenraa. Borgmesteren vil have jernbanen fjernet fra Banegården og op til Vestvejen, og banedæmningen gravet væk. Der skal så anlægges en parkeringplads foran banegården (ud mod Løgumklostervej) og der skal erhvervs/bolig udvikles ved Lille Kolstrup området ( har selv diskuteret det med ham). Aabenraa kommune ejer nu hele strækningen efter en byttehandel med Banedanmark og kan således selv bestemme hvad der skal ske med banen. Desuden koster det, ifølge en undersøgelse fra Haderslevbanen, som byrådet har fået lavet, 150-200 mio. kr. pr. kilometer ( 1,050 - 1,400 mia Rødekro-Aabenraa) at anlægge en letbane inkl. togmateriel, hvilket nok heller ikke ligefrem fremmer sagen.

J.C.
Aabenraa


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak