Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 5/5 2018, 12:50 (2176 dage siden) @ Simon1906

Der er en ting der undrer mig, når man laver en lufthavnsbane, hvorfor laver man så ikke en trekants forbindelse, så man kan køre direkte til Hjørring/Frederikshavn (Skagen) Uden at skulle ind til Aalborg først? Eller har jeg misforstået noget?


Man undersøgte faktisk forskellige løsninger. Blandt andet en forlægning via lufthavnen. Konklusionen ved en forlægning var, at rejsetiden fra nord til Aalborg ville øges så meget, at det ville give genere flere end det ville gavne.

At køre tog via et triangelspor er næppe en god idé. Togene ville ikke være attraktive for dem der skal til Aalborg. Og enten skulle tog til lufthavnen være ekstratog i forhold til i dag, hvilket banens kapacitet næppe kan klare, eller også skulle der køre færre tog til Aalborg, hvilket mange nok vil have et problem med. At køre via Aalborg Lufthavn til Aalborg vil forlænge køretiden for meget.

Personligt tror jeg ikke den bane er supergod prioritering. Den vil også give mange tog over Limfjorden, hvilket påvirker regulariteten. Og så kan man ikke finde ud af om det skal være lokaltog eller lyntog der kører derud. Personligt tror jeg regionaltog til Aarhus er bedst, med god lokal dækning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak