Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 5/5 2018, 14:29 (2175 dage siden) @ Fysikeren


Personligt tror jeg ikke den bane er supergod prioritering. Den vil også give mange tog over Limfjorden, hvilket påvirker regulariteten. Og så kan man ikke finde ud af om det skal være lokaltog eller lyntog der kører derud. Personligt tror jeg regionaltog til Aarhus er bedst, med god lokal dækning.

Indtil K15 kørte der 8 tog i timen over Limfjorden i myldretiden da IC 1xx systemet og nærbanen startede og sluttede i Lindholm. Det svarer til de to tog i timen man i fremtiden vil køre til Aalborg Lufthavn.

Jeg er enig i at hvis man skal have en pålidelig drift til Aalborg Lufthavn så skal det være med regionaltog fra Aarhus eller Hobro (som ministeriet foreslår). Forsinkelser på fjerntog vil gøre at man som passager ikke kan regne med at benytte toget til lufthavnen, da det ofte vil være forsinket eller delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn. Stort set alle lufthavne i Tyskland med jernbaneforbindelse betjenes enten udelukkende af regional- eller S-tog eller med en kombination af fjern- og lokaltog.

Ministeriet foreslår at man kører to nærbanetog i timen fra Aalborg Lufthavn til Hobro med stop på alle stationer. Togene til Skagen og Hirtshals skal derfor udgå fra Aalborg. Det giver også bedst mening for der er meget få der har behov for at rejse fra en station nord for Lindholm til en station mellem Aalborg og Hobro. Det er fint nok at regionen har en vision om at kunne køre direkte fra Skagen/Hirtshals til Skørping/Hobro, men når banen til Aalborg Lufthavn åbner så giver ministeriets forslag meget bedre mening. Fjerntog til Aalborg Lufthavn er en svaghed og ikke en styrke.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak