Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske Banekonference RAILcph 2018 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/5 2018, 15:19 (2166 dage siden) @ Simon1906

Tjekkiet har åbnet op for fri trafik i konkurrence med Ceska Drahy (CD). Regiojet, Leo Express og Arriva kører fri trafik (uden statsbetaling) i konkurrence mod CD, der stadig modtager statsbetaling (er på en ti-årig kontrakt med staten). Det er der kommet nogle interessante ting ud af:

1: Billetpriserne er faldet 30-50%
2: Antallet af tog på strækningerne er mere end fordoblet - i myldretiden mellem Ostrawa og Prag (380 km) er der togafgang med 400-800 siddepladser hvert 12. minut
3: Antallet af passagerer er med end tre-doblet
4: Da prisen er meget lav, og rettidigheden den samme for alle operatørerne, konkurrerer man derfor på service og komfort.
5: Antallet af nye biler i Tjekkiet er vokset, og de har flere biler pr indbygger end i Danmark, men folk kører mindre i dem, da toget er blevet et reelt alternativ.
6: RegioJet og Arriva driver også fjernbusser (ved ikke om Arriva gør det længere), og anvender disse som tilbringere til deres tog.
7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.
8: Alle kunder får gratis vand, te, kaffe og aviser. Der er en steward pr vogn og et køkken/pantry for hver tredie vogn. Togpersonalet foretager ikke billetkontrol, for det hele kører på apps. Hvis man ikke køber billetten i de bemandede billetsalg (for hver operatør)
9: Der er gratis parkering i stationsnære P-huse, hvis du køber en togbillet....
10: Mindst 35% af væksten kommer CD til gode, da de fik behov - og mulighed - for "at oppe sig".

Samlet set er Tjekkiet det land i Europa, hvor man på en seks-årig periode har haft den største passagervækst - nogensinde målt - i passagerkm.

Det synes jeg er enormt spændende at høre om...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak