Den danske Banekonference RAILcph 2018 (Generelt)
Jeg spottede et par dage i Olomouc midt mellem Praha og Ostrava (*) sidste sommer og kan bekræfte, at der virkelig er gang i passagertrafikken. Alting var så også gearet efter den frie trafik. Alle elektroniske displays havde en ekstra kolonne til operatøren og i alle højtalermeddelelser blev det omhyggelig sagt, hvem der var operatør.
7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.
De fleste af RegioJets mange vogne er stadig brugte, moderniserede ÖBB-vogne (og enkelte gamle SBB-vogne til deres "monkey class").
Den store morsomhed her var Arriva Express, der kørte med aflagte 628/928-togsæt fra Tyskland. De var klart også den mindste af de fire operatører på strækningen.
08.07.2017, Olomouc hl.n., Arriva 845 103+945 103+945 101+845 101, tog AEx 1043.
Jan
(*) Ostrava er Tjekkiets tredjestørste by med små 325.000 indbyggere.