Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske Banekonference RAILcph 2018 (Generelt)

af Scharfenberg, 16/5 2018, 09:33 (2166 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tjekkiet har åbnet op for fri trafik i konkurrence med Ceska Drahy (CD). Regiojet, Leo Express og Arriva kører fri trafik (uden statsbetaling) i konkurrence mod CD, der stadig modtager statsbetaling (er på en ti-årig kontrakt med staten). Det er der kommet nogle interessante ting ud af:

1: Billetpriserne er faldet 30-50%
2: Antallet af tog på strækningerne er mere end fordoblet - i myldretiden mellem Ostrawa og Prag (380 km) er der togafgang med 400-800 siddepladser hvert 12. minut
3: Antallet af passagerer er med end tre-doblet
4: Da prisen er meget lav, og rettidigheden den samme for alle operatørerne, konkurrerer man derfor på service og komfort.
5: Antallet af nye biler i Tjekkiet er vokset, og de har flere biler pr indbygger end i Danmark, men folk kører mindre i dem, da toget er blevet et reelt alternativ.
6: RegioJet og Arriva driver også fjernbusser (ved ikke om Arriva gør det længere), og anvender disse som tilbringere til deres tog.
7: Store dele af togmateriellet er nyt / moderniseret. CD har indsat Pendolino/Railjet, RegioJet har købt/leaset nye el lokomotiver og købt 26 nye passagervogne, LEO express kører med nye togsæt.
8: Alle kunder får gratis vand, te, kaffe og aviser. Der er en steward pr vogn og et køkken/pantry for hver tredie vogn. Togpersonalet foretager ikke billetkontrol, for det hele kører på apps. Hvis man ikke køber billetten i de bemandede billetsalg (for hver operatør)
9: Der er gratis parkering i stationsnære P-huse, hvis du køber en togbillet....
10: Mindst 35% af væksten kommer CD til gode, da de fik behov - og mulighed - for "at oppe sig".

Samlet set er Tjekkiet det land i Europa, hvor man på en seks-årig periode har haft den største passagervækst - nogensinde målt - i passagerkm.

Det synes jeg er enormt spændende at høre om...

/Lasse

Tak, Lasse, for at dele din viden.

Finland er også et spændende eksempel. VR blev for 5-10 år siden voldsomt presset af billige fjernbussser, der i nogle tilfælde solgte billetter mellem de to-tre største byer til blot 1 euro.

Dette tvang VR til at genopfinde sig selv, og de senere år har VR generobret markedsandele på deres store pendlerruter og i fjerntrafikken. Komforten er også øget betragteligt. VR har en af Europas mest moderne togflåder og kører blandt andet dobbeltdækkere med nye Vectron.

Fjerntog køres for det meste med Pendolino eller DD, og de fleste fjerntog har restaurant/bistro.

Helsinki-Skt. Petersborg, der maks. tager 3 ½ time, er også i vækst, og man har på det seneste øget frekvensen.

Så ja, konkurrence giver højere komfort, mere at vælge mellem for kunderne, lavere priser (på nogle afgange), men det giver ikke nødvendigvis et mere overskueligt marked for kunderne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak