Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frit billetsystem (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 16/5 2018, 10:49 (2143 dage siden) @ metrohenrik

Rejsekortet spænder effektivt ben for priskonkurrence (hvilket en større togoperatør formentlig er tilfreds med).


Ikke nødvendigvis.
Rejsekortet kan så vidt jeg ved ret nemt sættes op til at hver operatør får sin egen pris. Der skal blot checkes ind på operatørens stander.
Rejsekortet ved allerede hvilken stander du checker ind på, så er det jo bare at dele turen ud.

Check ind i bussen i Benløse. Arriva.
Check ind på perronen i Ringsted, DSB
Check ind ved Metroen på Nørreport, Metro
Check ud på Ørestad.

Det er allerede kendt, så herefter er det jo blot at dele indtægten. Det kunne jo også tænkes at DSB f.eks valgte at give mig en anden pris, når jeg tager med et mindre belastet tog, der er mange muligheder.

Et fælles billetsystem er politisk bestemt.

Det er nemlig helt korrekt. Rejsekortet er blot mediet til den praktiske brug af det fælles billetsystem, hvis eksistens er politisk bestemt ved lov. Rejsekortet er i bund og grund et betalingskort, og i princippet ville du også kunne købe hotdogs i 7/11-butikkerne på rejsekortet, hvis man besluttede sig for det. Der er dog nogle lovgivningsmæssige bindinger omkring rejsekortet, som betyder, at det er en anden slags betalingskort en betalingskortene.

Den øvelse, som fra politisk side blev foretaget omkring et påstået "komforttillæg" til delfinansiering af Metro Cityringen var et let gennemskueligt forsøg på de facto at melde Metroen ud af takstsamarbejdet i hovedstadsregionen, idet forslagsstillerne ville give mindre rabat ved brug af Rejsekortet i Metroen end den ensartede rabat, der gives i alle regionens øvrige transportmidler. At det skulle være et "komforttillæg" var blot en uvederhæftig påstand, som skulle dække over, at Metroen ikke ville yde så meget i rabat som sine samarbejdspartnere i takstsamarbejdet. Der er mere komfort i en buslinje 5C, end der er i et metrotog. Et ægte tillæg opkræves som ekstra betaling, uanset hvilken form for rejsehjemmel, der rejses på, så havde det været et ægte tillæg og ikke en rabatnedsættelse, skulle tillægget også have været opkrævet ved rejse på DSB billetter herunder Pendlerkort, Øresundbilletter, almindelige Movia-kontantbilletter etc. Det ved de pågældende politikere naturligvis godt, og de pågældende er jo med visse undtagelser heller ikke ubegavede, men "går den så går den". Målet helliger midlet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailDSB Hs373

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak