Frit billetsystem (Generelt)

af krabsen, torsdag 17. maj, 2018, 13:44 (33 dage siden) @ Peter Christensen

Det kloge havde været at lave prisstrukturen først og så rejsekortet bagefter, men som altid her til lands starter vi bagfra.

Hvorfor dog det? Så var det aldrig kommet på banen (det er der så nogle der mener ville have været bedst, men det er en anden sag :-P )

Rejsekortet er en teknisk løsning på at registrere, hvornår og hvor en rejse starter og slutter; den del kan laves helt uafhængigt af den efterfølgende afregning mellem de forskellige trafikudbydere.

Man har så valgt at koble det sammen med en pos-beregning af prisen, og det giver udfordringer, fordi den bagvedliggende takststruktur ikke altid er logisk eller gennemsigtig.
Men det er altså ikke Rejsekortets skyld, det var den heller ikke tidligere. Men da krævede det at f.eks. jeg havde 5-6 forskellige klippekort, billetter m.v. med i lommen.

Nu kan jeg nøjes med eet - uanset om jeg rejser i Aalborg, Odense, København eller Skagen. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen