Frit billetsystem (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, torsdag 17. maj, 2018, 14:15 (91 dage siden) @ Peter Christensen

Der er altså ingen nemme løsninger. Én billet (og fælles prisfastsættelse heraf) til bus, tog, metro og letbane har altså sin pris.

Og i langt de fleste tilfælde kom en fin lille prisforhøjelse ind ad bagdøren....trods spin-maskinens påstande om det modsatte.

Det havde man i princippet kunnet undgå ved at sætte Rejsekort-priserne så lavt, at de stort set altid var lavere end de eksisterende "analoge" takster. Så var kunderne strømmet til, og man havde kunnet tilpasse de analoge takster til et ensartet niveau og derpå hævet rejsekortpriserne igen. Men den slags "øvelser" koster penge, ringtig mange penge, i tabt indtjening, og de penge ville beslutningstagerne ikke punge ud med.

Det kloge havde været at lave prisstrukturen først og så rejsekortet bagefter,

Det havde dengang ingen gang på jord. En del af de regionaletrafikselskaber ville ikke med i Rejsekortet og er først kommet det modvilligt. De ville hellere forblive små isolerede kongeriger i den store billetverden.

men som altid her til lands starter vi bagfra.

Ikke altid. Da man i 1970'erne indførte HT-takstsystemet i hovedstadsområdet, var det sådan man gik til værks. Senere minister Erling Olsen var hovedkraften i tilrettelæggelsen af det fælle takstsystem, som blev tvunget ned over DSB, Københavns Sporveje og en masse privatbaner og busselskaber.

Trafikselskaberne havde intet incitement til at lave noget om, men fik det da en vis minister truede med at bestemme taksterne om folket ikke kunne blive enige.

Nej, det havde de ikke. Ikke engang at det skulle være let og enkelt for kunderne var et incitament for "de fede katte".

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen