Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri drift (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/5 2018, 10:17 (2166 dage siden) @ P.Jensen

Batteridrift må være oplagt.

Men jeg har ikke hørt om nogen udvikling på dette område for tog det sidste 1-2 år...

Udviklingen af emissionsfrie tog går stærkt. At man ikke hører så meget om det skyldes nok mere, at leverandørerne ikke vil afsløre for meget ift hvor langt de er. Der er InnoTrans i Berlin til september, mon ikke der kommer en del nyt derfra...

Udviklingen går stærkt - men ting tager tid - særligt jernbanen.

På det tyske marked - som vil være bestemmende for tog til Danmark - fokuserer man på to løsninger. Dels en løsning til "rene" dieselstrækninger, dels en løsning til de "blandede" strækninger, hvor en del af kørslen sker under køreledning - eller hvor man stiger om mellem el-tog og dieseltog. Begge løsninger har fået støtte af den tyske regering, og har ført til udviklingen af Alstoms Hydrogentog til de "rene" dieselstrækninger og Bombardiers "BEMU" TALENT3 til de "blandede" strækninger. I begge tilfælde produceres energi til batterier på toget, der leverer strøm til traktion. Koncepterne med Hydrogen hhv køreledning til at lade batterierne bliver også tilbudt at andre leverandører.

Det betyder også, at udviklingen i Tyskland er baseret på de tyske behov, og selvom de kan overføres til et dansk fjerntogskoncept, så er det ikke lige det, der ligger først før. Hvis man vil redde "Jernbanen i Danmark", bør man stadig se at få køreledninger op til Aarhus og Aalborg - og det kan kun gå for langsomt.
Mens det er "interessant" at overveje, om man i virkeligheden ikke skulle køre på batterier fra Kalundborg til Holbæk, og der kobles med et tilsvarende tog fra Nykøbing Sjælland inden turen går til København H under køreledninger.

Jeg kan ikke lige finde et formelt link (men det har blandt andet været på Lok-report.de) til nyheden om at de tyske myndigheder forventer at alle strækninger, der udbydes med trafikstart fra 2024 vil kræve emissionsfrie tog. I samme moment offentliggjorde Alstom, Bombardier og Siemens en fælles erklæring om, at kunne levere emissionsfrie tog, og at disse iøvrigt vil kunne sammenkoble med alle togtyper fra alle tre (snart to) leverandører. Målet er stadig at gøre Jernbanen billigere og tiltrække flere passagerer (dobbelt op i 2030)

I UK går udviklingen noget hurtigere, og her holdes kortene meget tæt til kroppen. Der er dog bekræftede oplysninger om hybridtog på el/batteri med 200 km rækkevidde og 200 km/t som tophastighed.

Jernbanegods kræver el-lokomotiver. Diesel er ca 10 gange så dyrt pr km, så hvis man mener noget med jernbanegods, så skal der fortsat køretråd op på hele TEN-T nettet - dvs også til Hirtshals og Frederikshavn (og Herning bør klart overvejes)

Ideen fra nogle år siden med kun at elektrificere ved stationer og så have store batterivogne, der kobles til og fra undervejs er stadig lige så umoden som den var for nogle år siden. Det bliver alt for dyrt og for langsomt.

Mvh
Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
DSB ME1519Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak