Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet (Trafikpolitik)

af Gæst1, 21/5 2018, 10:30 (2161 dage siden) @ Rail

Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)

Hvilket jo egentlig er en sjov proces. For ved at lave små del-beslutninger løbende, sikrer man sig, at der ikke bliver taget den store beslutning, om man egentlig skal stoppe hele projektet nu, hvor man kun har brugt 10 af de 20 mia man har frem til 2023. Der er jo jvf Finanslovens bilag ikke afsat penge til Signalprogrammet fra 2023 og til den nuværende planlagte afslutning i 2030. Hvor mange mia der skal bruges i dén periode (hvor BDK så vil udrulle hurtigere end nu) er uvist, men I år bruger man over 2 mia kroner på "drift af programmet". Pengene kan dog kun komme fra andre infrastrukturprojekter (motorveje eller Togfond), for kanibaliseringen af Banedanmarks fornyelsesprojekter og vedligeholdelsesbudget, som sker i øjeblikket, er uholdbar.

BDK forsøger her at undgå den store "Oktober 2018" beslutning, hvor flere politikere lægger op til en lukning af Signalprogrammet (ERTMS på Early Deployment, København - Ringsted og Thybanen) og så et genudbud i 2027, når andre lande er kommet foran i udviklingen. Simpelthen fordi Danmark ikke har råd til at kaste penge på Banedanmarks ERTMS bålet.

Statusrapporten er ren "IC4-lingo" og bestemt ikke køn, og reelt også på kanten af, hvad man kunne forvente i et demokrati...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak