Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri drift (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/5 2018, 12:36 (2159 dage siden) @ Morten

Mon ikke batteriet kommer til at fylde og veje meget hvis man kan køre 200 km på batteriet alene? Det er trods alt noget helt andet end et batteri som bruges som "forrådskammer" i et brint drevet tog.

Der er tale om flere batterier - og iøvrigt for testtogene fuldstændig identiske uanset om det er el/batteri eller hydrogen. Som jeg skrev før: Kapaciteten/rækkevidden for togene har udspring i de helt specifikke strækninger, hvortil de to forskellige togtyper er udviklet, så det er ikke helt så nærliggende, at begynde at sammenligne dem. Heller ikke selv om driftsomkostningerne ved hydrogentog er markant højere end for "rene" batteritog :-)

Den tre-delte TALENT3 har generelt batterierne på mellemvognen og en kapacitet til 100 km på ren batteridrift. Vægten er "beskeden" og påvirker ikke togets lastevne. Dvs, der er alle siddepladser, toiletter mm i toget. Tesen om at det er dyrt at slæbe rundt på så mange batterier kan diskuteres. Særligt fordi vægten ikke overstiger anden dødvægt, man kan vælge at putte i toget.
DSB skal have op til 110 meter lange nye el-tog. For TALENT3 platformen svarer det til 6-delte togsæt og altså helt generelt fire mellemvogne og en mulig batterikapacitet på 400 km, hvoraf man dog normalt aldrig bruger mere end 40% ved normal drift - og et ekstra batteri eller to, skulle man jo nok kunne finde plads til....men det er altså ikke noget, man behøver at bekymre sig om, for vi skal hurtigst muligt have master op herhjemme.

Iøvrigt har SCI netop udgivet et større skriv om markedet for togsæt de kommende år, og heri angives markedet for emissionsfrie togsæt at være på flere end 12.000 togsæt over de næste ti år (hele verden)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak