Batteri drift (Generelt)
Et par links vedr. Bombardiers bedrifter på området:
Retofit af batteri på el-tog i uk: https://www.bombardier.com/content/dam/Websites/bombardiercom/Projects/supporting-docum...
Batteridrevet tram i Kina: http://primove.bombardier.com/projects/asia-pacific/china-nanjing-primove-tram.html
Trammen bruger dog pantografen til at oplade og accelerere ved stationer, hvor der så skal være køretråd.
Sporvognene i Nanjing bruger kun størmaftageren på visse stoppesteder. Dette er for at sikre den optimale levetid på batterierne, hvor man ikke kommer under de 40% opladte. På denne vis kan sporvognene køre hele dagen uden at skulle på depot og lades.
Hvis konceptet blev udbredt til Nærumbanen, ville sporvognene kunne køre driften ved opladning ved remisen og ved perron i Jægersborg, men for at få bedste levetid ud af batterierne, ville opladning i Nærum og evt også Fuglevad give mening.
Du glemmer iøvrigt Last-Mile batteriet på TRAXX lokomotiverne - herunder anvendelsen til kortere eller længere strækningskørsel.
/Lasse