Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Veterantog antændte flere brande i Nordsjælland (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 21/5 2018, 19:47 (2138 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, og det gav anledning til mange forsinkelser på LOKALTOG mellem Hillerød og Gilleleje, samt tog mellem Helsingør og Hillerød, via Gilleleje. Lillenord var vist kun sporadisk berørt, så vidt jeg oplevede det...

Dette er så ikke en beretning der har rødder i Olsenbandens kultfilm "Olsenbanden På Sporet", men den indeholder - hvis man er i besiddelse af en udpræget humoristisk sans - lignende tildragelser :-P.

Bosiddende i Kajerød - en Nordlig forstad til Birkerød - havde jeg timet og tilrettelagt en tur til Græsted Veterantræf. At køre dertil i bil, vidste jeg fra tidligere besøg, ville være lig med lange bilkøer, samt noget af en ørkenvandring fra den anviste P-plads til festpladsen. Og det var så ikke lige et punkt på dagsordenen denne herlige 1. pinsedag. Hvad gør man så? Johh, det var ganske enkelt. Mit aldrende - dog ikke veterankøretøj - bragte mig til Hillerød, og herfra var det så planen at lade veterantoget føre mig til herlighederne i Græsted:-|.
Jvnf. De hjemmesider jeg læste, angaves mulighed for at købe billet til veterantræffet, samt billet til toget, ombord på toget. Men toget kom så aldrig:-( :-( :-(. Ingen anede hvorfor, og et højttaler baseret info, var som hos DSB/BDK, helt fraværende :-(. (Sidstnævnte udsagn er baseret på øvrige rejsende, der er brugere af nævnte bane operatører/infrastruktur forvaltere, eller hvad nu ellers disse selskaber kalder sig, Jeg benytter dem aldrig).

Nå, men tilbage til min videre færd mod herlighederne i Græsted. Plan B måtte så findes frem. Der afgik jo veterantog - skinnebus, marcipanbrød og mm. -fra Gilleleje til Græsted, og vice versa, hvert 20. minut, så jeg agede da bare til Gilleleje i mit velkørende automobil, for på denne måde at slippe for førnævnte parkerings ubehageligheder i Græsted. Men ak! Ingen veterantog ankom til Gilleleje, og lokaltog i begge retninger var stærkt forsinkede. Hrmm, hvad nu ?

Den rare dame i cafeen på Gilleleje Station var ikke helt utilfreds med situationen, for det gav jo omsætning med mange rejsende der ventede på et veterantog! Hun gjorde hvad hun kunne for at opdatere status, men det nærmeste hun kunne berette var, at der vist var brand i en kro, et eller andet sted... Vist nok i Vejle....

Nu mente jeg så, at nok var nok, så nu fik den gamle Toyota Avensis besked på at genfinde Kajerød, og bruge resten af pinsen i mere hjemlige omgivelser....:-D.

Senere fik jeg så forklaringen på den stærkt uregelmæssige toggang - på TV - og så var forklaringen jo hjemme:-P.

Som et gammelt mundheld siger: " Selv den bedste planlægning, kan aldrig aldrig erstattes af rent og skært svineheld", og det gælder jo så også modsat. :-D.

De omtalte småbrande, var jeg således forskånet for at opleve, men små brande kan jo hurtigt brede sig, så det var jo nok en helt rigtig beslutning at tage: Ikke mere dampkørsel i dag!

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak