Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet (Trafikpolitik)

af Rail, 21/5 2018, 22:57 (2166 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvis du nu læser præsentationen fra BDK:

"Plan B er at immunisere strækninger Fredericia – Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk
"

Ringsted - Næstved får nyt immuniseret blokanlæg i sommer 2020 i forbindelse med sporarbejdet der.


Tror du i ramme alvor at når beslutningen bliver taget i ultimo '19, så kan der sættes strøm og signaler op på seks måneder? Lunderskov-Esbjerg tog over tre år (fire fra bevillingen blev givet), og det var kun strøm.


Nej og det er heller ikke planen!

Det der skal besluttes i efteråret 2019 er plan B, imens kører plan A videre hvilket inkludere immunisering af Roskilde - Holbæk samt EL på Køge Nord - Næstved (K21), Ringsted - Næstved (K22) og Roskilde Holbæk (K23)


Egentlig ret underligt, at man ikke immuniserer til Aarhus (og DSBs nye værksted i Brabrand) som det første. Særligt når det nu er i fjerntrafikken man taber passagerer, og kæmper mod billige fjernbusser. Særligt når nu man ikke immuniserer helt til Kalundborg eller Nykøbing Falster. Det bliver sådan noget "halve løsninger"-agtigt....

Helt enig, men disse halve løsninger er lavet for at DSB's nye (Siemens ;-) ) lokomotiver kan komme ud og arbejde - så signalprogrammet ikke kan få skylden for hvis de holder stille efter de er blevet leveret.

Der er store kræfter i spil som kæmper imod at immuniserer, det kan jo ses som et nederlag for Signalprogrammet, hver gang man bliver nød til at immuniserer.

Signalprogrammet er "to big til fail" i både Banedanmark og departementet.

Dette ses også tydeligt på tiden og prisen for immunisering. Før november var planen med El klar til Roskilde - Kalundborg til 2022, nu når der skal immuniseres skal der bruges et år ekstra og det er kun til strækning Roskilde - Holbæk.

Ift. immunisering (og elektrificering) af Fredericia - Brabrand så ville det være en kæmpe fordel at DSB ikke skal udrangere samtlige IC4 den dag der tændes ERTMS på strækningen som er en forudsætning nu. Men prisestimaterne fra Banedanmark for immunisering af stækningen er ikke ligefrem faldende - man kan godt være stærkt bekymret for at den reelle pris ligger et helt andet sted.

Lige nu sidder jeg og håber at den seneste fremdrift i signalprogrammet kan fastholdes og at IC3 i øvrigt kan præstere det næste årti som de gør nu - fordi det er nødvendigt og vil trods alt være bedst. Men jeg er bestemt ikke ubekymret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak