Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forskellige bemalinger af 2. gen S-tog (Generelt)

af mss ⌂, 23/5 2018, 23:16 (2158 dage siden) @ 1993matias

Hej Matias,
Uha uha, det er noget af et emne du tager op der! :-)

Jeg vil prøve at ridse nogle hovedtræk op:

MM og FS vognene af anden generation blev leveret fra 1967 til 1974.

De første serier MM-FS havde blå dørindersider, blå rammer i skillevægge og skydedøre og sofaer med 2 + 3 pladser betrukket med blåt kunstlæder. Væggene var beklædt med lys lakeret finér med lister i mørkere træ.
I 1.kl. vognene (AS i stedet for FS) var væggene beklædt med brunt (nøddetræ?) Finér og sorte lister. De havde sorte rammer i skillevægge og skydedøre og sæderne var polstret med det daværende 1.kl. stof i det gamle grå/grønne design. Efter deklasseringen blev sæderne svjv. ombetrukket med grå/brun DSB tekstil.

De sidste serier MM-FS fik orange dørindersider, sorte rammer i skillevægge og skydedøre og stofbetrukne enkeltsæder i grå/brun mønstret DSB design og i 2 + 2 opstilling.

De sidste vogne var MU og FU vognene uden førerrum. De leveres i årene 1975-78, var indrettet som de sidste MM-FS og blev brugt til at lave 4-vogntogene MM-FU-MU-FS.
Et mindre antal sæt havde forskellig indretning i ende- og mellemvognene da der blev leveret flere MU-FU end der var MM-FS i den seneste udførelse.

I sidste halvdel af 80erne renoveredes alle tilbageværende 2-vognstog. De fik mønstrede stofbetræk på sofaerne (de første domineret af grå og lilla senere med blå grundfarve) og kulørte vægge i forskellige farver eller nuancer fra den ene ende af vognen til den anden. Feks rød-orange-gul eller mørkegrøn-lysegrøn-gul. Ret kraftige farver, særligt i de først renoverede tog.
Derudover fik de afblændet hjørnevinduerne.

Da det omkring 1990 blev 4-vognstogenes tur til modernisering fik de en noget mere omfattende overhaling. Hver vogn havde typisk to toner af samme farve på væggene i pastel-farvetoner og sædemønstret var nu domineret af en blå grundfarve.
Der indbyggedes også tryghedsskabende gavlvinduer mellem vognene. Disse endevægge blev malet hvide og fik spejle mellem vinduerne. Endelig fik de renoverede 4-vognstog nye front-destinationsskilte og som noget nyt også side-destinationsskilte. Renoveringen strakte sig over nogle år.

De store cykelsymboler indførtes på alle S tog i 1993.

Af specialbemalinger fandtes et hvidt S-tog med røde døre, et rødt S-tog med hvide døre (1991, i øvrigt det første med store cykelsymboler på dørene -men kun som forsøg) samt diverse reklamevogne (Sprite, Nikoline, "værn om vandet", andre?). Alt sammen var ret kortvarigt i første halvdel af 90erne.

Enkelte endevogne i 4-vognstog blev i de sidste år ombygget med cykelkupé med klapsæder. De kunne udefra kendes på at dørene i enderne havde cykelsymboler og mellemvognene ingen havde.

Med hensyn til din tegning: Den ser fin ud. Men vinduerne virker lidt store. De er kvadratiske og lidt mindre end i "normale" personvogne.
Fortsat god fornøjelse med projektet :-)

[image]
MM-FS på den midlertidige Frederiksberg station i 1996.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak