MR i Fredericia - og ad-oc planlægning (Generelt)
Jeg vil også tro det er BDK og Siemens der ikke melder ud - og ikke melder ud før de har en præcis tidslinie for hvornår "der er strøm på igen". Hvis jeg var dem ville jeg heller ikke gøre det. Men de skal melde ud hvor lang tid det minimum varer, så DSB kan reagere - mærkeligt hvis de ikke har gjort det.
DSB kan vel kontraktligt ikke bare aflyse tog og indstille billetsalg i en periode
på en måned eller to frem, når tidshorisonten for løsning af problemet er ukendt.
Det ville være endnu mere mærkeligt.
DSB har netop god grund til at aflyse langt frem i tid, da "planlagte aflysninger" ikke tæller negativt i hverken kontraktbetaling eller punktlighedsmål. Således har DSB levet op til alle forpligtelser i første kvartal, skønt ME manglen har ført til en del aflysninger og stærkt nedsat kapacitet - derudover har DSB sparet markant på driftomkostningerne, da ME har stået stille.
DSB har det lidt lige som BDK: Målstyrings- og resultatmæssigt er det mere fordelagtigt, hvis der ingen tog kører. Så når DSB og BDK ikke melder noget mere holdbart ud, skyldes det formentlig andre "kommercielle hensyn" - og så at strækningen er beliggende i Jylland. Kunne der ikke køre el-tog på Kystbanen, ville udmeldingen (og fejlretningshastigheden) nok være noget anderledes.