Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR i Fredericia - og ad-oc planlægning (Generelt)

af UTJ, 25/5 2018, 04:13 (2163 dage siden) @ Scharfenberg

Eftersom togoperatørerne DSB og Arriva selv skal betale for dyr erstatningskørsel (togbusser), har de ingen økonomisk interesse i at aflyse togafgange. Tværtimod. Desuden har Transportministeriet hånd i hanke med, om DSB og Arriva aflyser flere togafgange, end de må iht. trafikkontrakterne.

Jeg er overbevist om, at der arbejdes intenst på at fejlrette - uanset geografi.

.
"dyr" erstatningskørsel kan godt vise sig at være billligere end at køre planlagte tog. Med det togbusomfang DSB er oppe på er DSB en af de største kunder hos busvognmænd og dermed kan DSB hente betydelige mængderabatter i kontrakterne.

Der kan sagtens "arbejdes intenst" på at fejlrette, men det er ikke sikkert at incitamentet er der til at finde en hurtig og brugbar løsning. #intenst arbejde" kan sagtens bestå i endeløse møder, processplaner og diskussioner, fremfor at udbedre manglen - men måske er problemet at masterne står med for lang afstand og det er muligt at hverken BDk eller Siemens har en interesse i at gøre publiken bekendt med systematiske fejl i systemet, som BDk's egne eksperter formentlig har været inde over og godkendt som gangbar. Tvivler således på at Siemens står med 100 pct af ansvaret og der ligger kernen i forhalingen. Et, man skal forhandle i månedsvis om hvem der skylder hvem og man skal finde den løsning som gør at modparten betaler mest - det ager lang tid, men er endnu en bønnetælleropgave, der i den mellemliggende periode ikke sætter sig synlige spor i marken.

Geografien betyder noget - der er ingen tvivl om at en tilsvarende "fejl" på Kystbanen ville blive løst hurtigt. Om der kører direkte tog til Esbjerg er politisk uden betydning sålænge der er tale om en "midlertidig tilstand" - se blot på de midlertidigt lukkede strækninger omkring Århus, dvs de politisk ubetydelige strækninger til Grenå og Odder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MH414

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak