Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående DB IC2 tog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/5 2018, 14:51 (2153 dage siden) @ OnkelJørn

Nu er jeg ikke så klog / dygtig på dokumentation .
Men for mig ligner det rigtig meget når en virksomhed bliver certificeret , det bruges til at vaske hænder og give skylden videre til den næste i rækken.
Det gælder kun om at ikke få skylden og bruges den ikke til noget. Det er i hver fald min erfaring med certificering.

Når togmateriel homologeres/certificeres anvendes det til at sikre, at materiellet er sikkert, og lever op til gældende lovgivning. Det er ikke for at "vaske hænder eller give skylden videre til den næste": Hvis ikke toget er certificeret, er der ingen der vil overtage det, og det må ikke anvendes. Så det er ret simpelt.

Jeg har ikke hørt historier om at homologeringer/certificeringer er blevet brugt til at placere skyld/vaske hænder, omend ekstraomkostninger til homologeringer er ret hyppigt forekommende.

Den primære udfordring med homologering/certificering er, at regelgrundlaget er meget "dynamisk" og består af TSI regler (der normalt ændres hvert fjerde pr), EN normer (der kan ændres årligt) og "særlige bestemmelser" (der kan ændres uden varsel). Det gør at togprodukter kun kan sælges over relativt få år, inden de skal opdateres/godkendes på ny.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak