Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metro København - Malmø - tilbage på sporet (Generelt)

af tgpedersen, 13/6 2018, 08:23 (2142 dage siden) @ steenth

Fra en rapport fra Trafikstyrelsen, hvor den omtaler en tilsvarende løsning med acces til Kbh H nordfra:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...
'Vendetunnel
Der er tale om en særdeles bekostelig løsning, der giver en kapacitetseffekt, som langt overstiger noget tænkeligt behov. Desuden antages den fysiske implementering, at volde endog store problemer, hvorfor der ikke arbejdes videre med denne løsning.'
Så modsat dig mener de den løser problemer i en alt for stor grad.


Hvis du nærlæser rapportet - så har den i afsnittet for dårlige forslag

Rapporten, s. 56:
'Såfremt kapaciteten skal øges yderligere er der mulighed for at etablere en såkaldt vendetunnel. Denne læsning er beskrevet i bilag 1.'
Hvordan får du det til at betyde 'afsnittet for dårlige forslag'?

.... som de ikke har undersøgt.

som de har undersøgt ss. 86-88.

Her er en tanketorsk fra rapporten:
'Kapaciteten på Øresundsbanen er næsten brugt op og primært anvendt til tog som kører igennem København H (Øresundstog) eller kører udenom (godstog). En dobbeltsporet tunnel vi således have en kapacitet som ikke kan udnyttes', hvorfor de udelukkende undersøger en enkeltsporet tunnel. Men trafikken gennem tunnelen er de passagertog som allerede kørte på Øresundsbanen, ikke ny trafik.

'Nuværende depoter og klargøringsanlæg kan formentlig ikke benyttes, hvorfor der her skal ske en revurdering af disse'

Hvorfor ikke? Men eftersom tog til Hovedbanegården bliver gennemkørende til CPH Kastrup er det oplagt at forlægge vedligehold der til.

'Der er endvidere risiko for at der vil være komplikationer mellem anlægget og metroen. '
Ikke ved Citytunnelen, som krydser metroen som cut-and-cover.

Og det er reelt ingen forslag som forbedre kapacitet for hovedbanegården som har en positiv værdi...

Er det den mest detaljerede kritik du kan hitte på?

Og et øresundstog hver 5 minut - det bliver et langsommmmmmmmmmmmmmet hurtig tog til Stockholm og Göteborg.

Øresundstog kører ikke til Stockholm og sjældent til Göteborg, det er et regionaltog på den svenske side og kobles bedst til Sjællandske regionaltog. High speed tog til/fra Stockholm og Göteborg kører samme vej som Øresundstogene, men er det ikke selv.


Nu mente jeg X-2000 eller hvad der kommer i fremtiden som afløsere.

' hvis vi sender 12 i timen af de tog der idag ender på Hovedbanegården igennem Citytunnelen (non-stop Kbh H - CPH Kastrup) til Malmø (og videre)' skrev jeg. Hvordan fik du det til at betyde X2000?

Derudover er der timedrift til Göteborg med Øresundstog, Og Øresundstog køre helt til Kalmar og Karlskrona. Der skal kun påkøres en elg i Småland... for at vælte køreplanen på kystbanen...

Eller en personpåkørsel i Ringsted.

Og det hellere ikke nemt når ansvaret for driften er fordelt på mange.

Nej, det burde være samme operatør som stod for driften af Øresundstog og sjællandske regionaltog. Det ville give større kapacitet i København (og det skulle nok ikke være DSB).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak