Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er DSB's Orange koncept ikke sært? (Generelt)

af Scharfenberg, 19/6 2018, 09:23 (2137 dage siden) @ kme

Jeg forstår bare ikke DSB's ide med orange biletter. Hvorfor give rabat til folk der bestiller tidligt? De har jo bestemt sig og vil være sikre på en plads. Orange burde da være hollandsk auktion, så DSB kradse penge ind kort før afgang for ikke at have tomme sæder og ikke have noget ansvar for rettidighed (=ingen plads). Tværtimod virker det som om DSB hæver prisen jo tættere man kommer afgang.

Eller hvad?

Der er to primære formål med DSB Orange:

1. Rokke ved opfattelsen af at det er dyrt at tage toget
2. Udnytte kapaciteten i togene bedst muligt

Eftersom de fleste afgange på hovedstrækningerne er godt belagte, er der ikke rigtig brug for "last minute"-billetter. Alle pladser er som regel allerede solgt.

Det drejer sig om dynamisk prissætning. Hvor stor er betalingsvilligheden. Hvis man allerede en eller to måneder i forvejen kan sælge billetter Kbh.-Aarhus til 99-199 kr. (en okay pris både for DSB og kunden) og i ugerne op til afgang kan sælge til tæt på fuld pris, så der stort set er udsolgt op til afgang, har man både sikret ideel belægning samtidig med, at nogle kunder har gjort et rigtig godt køb uden, at DSB har måtte faldbyde last minute-billetter til 1 kr. eller 20 kr.

SJ benytter sig i særligt høj grad af dynamisk prissætning, men de kan tillade sig at sælge billetter helt ned til 1 kr., fordi de samtidig har mulighed for at sælge billetter til 1500 kr. på de særligt attraktive afgange mellem Stockholm og Göteborg. DSB må ikke sælge enkeltbilletter Kbh.-Aarhus til mere end ca. 400 kr. + maks. 50 % for tillæg til DSB 1'.

En anden interessant ting ved DSB Orange er, at når man først har fundet en Orange billet med 75 % rabat den ene vej, øges betalingsvilligheden i forhold til returbilletten. Man kan dermed bedre leve med at betale tæt på fuld pris på hjemturen, for så har man jo samlet set alligevel fået hele togturen til næsten halv pris.

I 2018 regner man med at sælge over 2 mio. Orange-billetter. Det svarer til gennemsnitligt ca. 5500 billetter om dagen. I 2014 var tallet 450.000 og i 2015 580.000.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak