Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog plan igen - økonomikritik skal være specifik (Trafikpolitik)

af steenth, 20/6 2018, 21:13 (2129 dage siden) @ tgpedersen

Det var dig selv som førte en betalingstunnel frem.

Det var dig der fremførte princippet om at en tunnel, bro etc skal kunne betale sig selv.

Du forslog selv et selskab...

Men det eksempel viser, at du ikke har det overblik over området.

Altså har du enten ikke overblik over din argumentation, eller også vildleder du bevidst.

Jeg holder fast i hvad jeg skrev...

Og når der kommer brugerbetaling, så bliver det mere synlig, hvis det ikke hænger sammen. Man kan godt prøve at glemme det væk i statskassen.

Ligesom Boulevardbanen blev det?

Der er svært at bruge Boulevardbanen som et eksempel - der sket meget siden den blev besluttet under andre forhold... hvor man ikke har hørt om brugerbetaling på statslige projekter. Reelt er Boulevardbanen illevant for nutiden.

Men transport- og finansministeriet skal nok få det frem i lyset inden en anlægslov forelægges og projektet optages på finansloven. Som jeg har skrevet tidligere, så kan et godt teknisk projekt blive skudt ned fordi det økonomisk ikke hænger sammen.

En Citytunnel er et kapacitetsstyrkende projekt og kan derfor kun vurderes i sin sammenhæng, f.eks. ved simulation i en større model, som landstrafikmodellen.

Nu fortæller jeg dig hvordan beslutningsprocessen er - det er ikke hvordan du ønsker det skal være. Og i udregningerne bruger man modeller som landstrafikmodellen. Eller de andre modeller, som er for trafikken i hovedstadsområdet.

Men inden det kommer så vidt skal der være opbakning til et projekt. Det ligner ikke, at der er specielt mange i dette forum, som kan følge dine planer her. Og det skal også kunne igennem de fagfolk, som regner på projekterne til de oplæg som politikeren og den øvrige ser. Og politikerne skal jo også overbevises. Og de er vant til at se genarbejdet rapporter og papirer før de beslutter sig for noget. Elles er jeg reelt mere interesseret i projekter, som på et eller andet tidspunkt kan blive noget. Og dine projekter, som jeg har set en helt del gange, hænger ikke specielt godt sammen.


Foreløbig har det åbenbart overbevist nogen i Sverige. Din cirkelargumentation om at det bliver ikke bygget for det gør det ikke, minder mig om en leder i Politiken i '80erne, noget i retning af: det nye forslag til en Storebæltsbro bør opgives, eftersom de forrige projekter heller ikke blev til noget.

Jeg kender ikke økonomien med Citytunneln i Malmö. Men om det kan betale sig i Malmö er ikke ensbetydende med at det kan betale sig i København


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak