Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedsnet i EU er ineffektivt kludetæppe (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 3/7 2018, 12:29 (2123 dage siden) @ Hedegaard

Nu er der så heller ikke meget højhastighed over Hamburg-Köln, så tidsforskellen er minimal. Flixtrain kører også kun en gang om dagen, og ikke hver dag mellem Hamburg og Köln. Deutsche Bahn har 1-2 afgange i timen. Det er ligesom at sammenligne Ryanair der flyver en gang om dagen og SAS/Lufthansa/KLM osv. der flyver i en takt så man kan tage et par timer senere eller tidligere afsted.

Priserne du sammenligner er også Deutsche Bahns normalpris med Flixtrain kampagnepris. Hos Deutsche Bahn kan man også få Köln-Hamburg fra 20 Euro eller 15 Euro med BahnCard 25. Desuden har DB en stor fordel hvis kunderne skal videre med regionaltog hvor tilslutningstog ikke koster ekstra.

Jeg vil dog give dig ret i at Deutsche Bahn er dyre, og det kan være svært at finde de billige billetter, især tæt på afgangsdatoen. Men det hænger også sammen med jernbanens popularitet i Tyskland, hvor Deutsche Bahn simpelthen ikke kan følge med efterspørgslen på nogle strækninger.

Hvis man skal have rigtig skarp konkurrence så er det ligesom Westbahn i Østrig eller MTR Express i Sverige. Nye tog i taktkøreplan.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak