Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af Peter Christensen, 5/7 2018, 06:10 (2121 dage siden) @ Scharfenberg

Der er selvfølgelig mange ubekendte, men hvorfor ikke glæde os over de trods alt mange tiltag, der er på vej?

Mest fordi det minder om gode, gamle USSR.
Der fik folket også at vide, via den statslige propaganda, at "med den nye 5-årsplan bliver alt bedre". Det gjorde det så ikke og folk trak sig ind i sig selv i stille melankoli over tingenes tilstand.
I modsætning til USSR, så kan vi da debattere tingene her og vælge et alternativ; det kunne du ikke nødvendigvis i USSR.

Dertil kommer at DSBs troværdighed skal søges med elektronmikroskop (en lup er ikke længere nok). At det ævl og stædige holden fast i IC4 rejser tvilv om ALT hvad DSB kommer med. Det vil tage lang tid at ordne et ramponeret image og det kan kan ikke gøres via smarte statements. Det er kun kedeligt, hårdt arbejde, men tvivlen vil stadig nage.
Mine egne oplevelser mellem Ro-Kh er at togene er godt og grundigt fyldt - allerede når de kommer til Ro vest, nord og sydfra.
Tidligere var 06.37 en af mine favoritafgange for Me og DD gav god chance for siddeplads. Mange andre tog IC'en med afgang cirka samtidig og de får lov at stå op (og komme nogle få min. tidligere til Kh). Men nu er Me væk og erstattet af 1(et!) IC4 sæt. Det er muligt at DSB får flueben for afgangen, men nu kniber det med pladsen...Så kunne man overveje afgangen 0645, som tidligere var 2 ER-sæt. Nu kommer der ofte et sæt.....
På Lille Syd aflyses tog med en vis regelmæssighed - også når signalprogrammet IKKE skal illudere at lege jernbane.
Når man så skal hjem fra Kh, så sker det ofte at air-con'en ikke virker i DD-vognene (en vis ventilation syntes der at være om end på lavt blus). Det er sket "en del" gange de sidste uger. Underligt nok føler personalet ikke den store trang til at kikke på billetter i sådan et tilfælde.
Summen af det hele:
- grundet DSBs holden fast i IC4 alt for længe, blev vedligehold af loko-vogne syltet og der går lææææænge inden vi er tilbage til noget der blot ligner normalen. Og der er kun DSB at skyde på da DSB helst ikke vil have fabrikanterne med ind over vedligehold. Det er DSB så blevet tvunget til med de nye el-loko.
- Selv i teorien driftssikre el-tog kniber det tydeligvis at vedligeholde og få i drift. Ja-ja, jeg kender oversigterne, men der "snydes" med tallene så de ser bedst muligt ud. Desuden sendes tog ud at køre, selvom værkstedet ved at de kommer tilbage senere på dagen - men det ser godt i oversigterne at "så og så meget er leveret til drift". Når det kombineres med at krav om kortest mulige tid på værksted, så tilskyndes til "ikke-løsninger", for de er ikke gode hverken for din eller min bonus.
- selv noget relativt simpelt som Mq kniber det med at holde kørende - ingen forklaring.

At BDK vælger at lukke strækninger ved sporarbejder må DSB bare æde - hvis ikke, så ryger det nuværende monopol.
Så det er et beskidt kompromis på højt plan.
Ikke specielt godt for de rejsende, men de søger vel stille over i bilerne, så vi kan få amerikanske tilstande med store motorveje, som er helt proppet til.
Det syntes at være det uerklarede mål og DSB spiller sin rolle her ganske godt. Vejlobbyen har det ret nemt...DSB/BDK levere selv alle nødvendige argumenter for flere veje.

Men ellers lidt mere læsning om end det mest af alt ligner et ikke-svar.
http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/495/index.htm

Alt ævlet om subsidiefri kørsel engang langt ude i fremtiden - jamen, det er ikke det, som EUs 4. jernbanepakke går ud på. Så hvorfor bruge kræfter på det?
Men godt forsøgt for at bevare monopolet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak