Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/7 2018, 06:43 (2094 dage siden) @ Scharfenberg

Takstreformerne er provenuneutrale for trafikselskaberne. Dvs. nogle få rejserelationer har fået lidt dyrere priser, andre har fået billigere priser. Men de fleste har nogenlunde uændrede priser som følge af reformerne. Reformerne har i øvrigt ryddet gevaldigt op i de mange forskellige måder, priserne fastsattes på i den kollektive trafik.


Nej - Takstreformen Takstvest (TV) forventes at være provenuneutral, for det komme jo an på hvordan kunderne reagerer og hvilket produkt du erstatter deres hidtidig køb med.

Det tager kun omkring 5 sek. at finde en billetpris der er steget med TV, mens man skal lede noget længere for at finde en billetpris der er faldet efter TV. Hele forudsætningen om provenuneutralitet forudsætter at Djøf'ernes fine Excel-regneark stemme med virkeligheden - hvilket de dog sjældent gør, men det betyder mindre - regnearket fortalte den sandhed beslutningstagerne ønskede og derfor er opgaven løst.

For at tage en eksempel, før TV kostede en enkeltbillet Vejen-Fredericia 65,- kr. eller 48,- på 10-turskort. Efter TV koster en enkeltbillet 82,- kr. eller 77,- på rejsekortet. Der skal altså ikke mange af sådanne prisstigninger til, for at udfordre kravet om provenuneutralitet, og man ville vel som trafikselskab også være lidt 'dum', hvis man ikke benyttede chancen, midt i alt takst forvirringen, til at skabe lidt ekstra profit.

Til DSB's forsvar skal det siges, at de blev tvunget til at opgive deres 10-turskort i TV området, for de havde helst set dem bibeholdt, netop pga. af store prisstigninger for den kundegruppe der benyttede 10-turskortet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
HectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak