Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af Scharfenberg, 5/7 2018, 15:12 (2094 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Min bekymring er ikke, hvad der gik galt, eller hvem der har skylden. Min bekymring er hvordan den danske jernbane får rettet op på det igen - for dén opgave kan jeg ikke se, at der er nogen, der har taget.

Min plejer at sige, at "folk" i DSB, BDK, TBBST og de mange organisationskasser i Ministeriet ganske enkelt drikker for lidt kaffe. Der er ingen, der snakker med andre udenfor "Ministeriets resortboble", og dermed får et indblik i, hvad der rent faktisk kan gøres, hvad andre gør, og hvordan andre opfatter situationen (og tilsvarende give folk udenfor boblen indsigt). Det ville klæde en hvilken som helst af aktørerne, at tage dén opgave på sig. De sidste mange år, har forskellige organisationer "udenfor" resortboblen foreslået at "aktørerne sætter sig sammen om et rundt bord, og åbent drøfter løsningsmuligheder, visioner og udfordringer".

Jeg har altid kaffe på kanden, så du og dine, er velkomne til at kigge forbi - evt. iført skæg og blå briller :-)

/Lasse

Jeg tror faktisk, at vi langt hen ad vejen anskuer jernbanen og dens udfordringer på stort set samme måde. Da jeg i sin tid føjede lidt flere nuancer til den meget sort-hvide debat om IC4 her på forum, blev jeg med det samme beskyldt for udelukkende at ville forsvare DSB, IC4 og alle beslutninger truffet i den henseende. Og selvfølgelig negligere faktum. Men jeg synes bare, at vores svaghed i dette ellers oplyste samfund er, at vi er utroligt mange vidende personer, der bare drøner ud ad motorvejen med deres egen dagsorden og virkelighedsopfattelse. Og så bliver det hele bare sort-hvidt og polariserende, og der peges fingre og rynkes på næsen, og det løser ikke en dyt.

Jeg synes også, der på jernbaneforum er utroligt mange fordomme om jernbanebranchen, medarbejderne og systemet. Som om hver eneste problemstilling afføder et: Det må være (endnu) en konspiration i branchen.

Og så er der fordommen om, at ingen - absolut ingen - i branchen selv kører med tog. Personligt kører jeg regelmæssigt med S-tog, lidt mere sjældent med regional- og fjerntog og metro. Så jeg oplever både det gode og dårlige ved jernbanen i Danmark.

Men det er næsten blevet fy-fy-skamme i debatten at tale jernbanen op og nedtone alle problemerne og fokusere på det, der virker og se på perspektiverne frem. I stedet for at det hele bare er åh så elendigt. Og intet andet. Så bliver debatten ligesom lidt fastlåst. Uden ydmyg tilgang til branchen og dens medarbejdere ("I tænker ALDRIG på kunderne," hvæses der igen og igen), og helt blottet for realistiske, konstruktive tiltag.

Måske er det velfærdsstaten, der har gjort os så kritiske og sure på alt statsligt. Ville vi også mangle ydmyghed, hvis Kanslergade-forliget aldrig var blevet til noget, og vi alle havde levet under fattigdomsgrænsen?

Jeg indrømmer, at verdens bedste jernbane ikke ligger i Danmark - ifølge internationale målinger. I Danmark har vi kun verdens næstbedste jernbane. Jeg undskylder mange gange og forstår godt, at I er skuffede.

Nå ja, og kundetilfredsheden er fortsat på 8,0 på en skala fra 1-10 på trods af ME og Lunderskov-bøvl og store sporarbejder med masser af togbusser. Det er da en succeshistorie. Nå nej, jeg må hellere skamme mig over jernbanen i Danmark. Så bliver selv de sure og gammelbitre glade. Hurraaaaa!!!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak