Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af UTJ, 7/7 2018, 09:25 (2091 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af UTJ, 7/7 2018, 09:45

UTJ, det handler bare helt grundlæggende om gensidig respekt. Men desværre bliver det hurtigt en ond spiral: Nogle af de rejsende (som så fylder rigtig meget i medierne) føler sig dårligt behandlet af den danske jernbane, og så synes de, at det kun er rimeligt at behandle jernbanen i Danmark "med samme" manglende respekt. Men hvad tror du, der ville ske, hvis du var utilfreds fx med dit barns børnehave eller skole eller dit lokale fitnesscenter og talte om og til medarbejderne med manglende foragt og respekt? Tror du nødvendigvis de ville føle trang til at behandle dig med respekt?

Jeg ved ikke om DSB er hævet over forvaltningslovens paragraffer, men tvivler. Man skal behandle borgerne lige, uanset om de heiler eller fremsætter negativ kritik.

Du har ret. Hvis daginstitutionen ikke fungerer (elendige pædagoger eller anden årsag til barnets mistrivsel) finder man et andet sted. Hvis skolen ikke duer kan man benytte det frie skolevalg osv. Desværre er alternativet til DSB, når DSB ikke leverer, en anden transportform.

Jeg behandler så sandelig DSB med respekt - jeg skriver hvergang om at den enkelte medarbejder med sikkerhed gør sit bedste. Det er helheden som ikke fungerer i forhold til passagererne. Det er korrekt at det er de få som råber højt, men det gør ikke nødvendigvis kritikken mindre relevant.

Enhver virksom med blakket ry (det har DSB) bør bruge al energi på at få det genoprettet. Det er let at miste godt omdømme, det er svært at genvinde det. En sikker metode til ikke at genvinde det er at møde kritikere med hurtige modargumenter.

Jeg tror at vi kunne få en spændende diskussion over en kop kaffe, hvis du bød på en.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak