Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/7 2018, 10:30 (2114 dage siden) @ UTJ

Enhver virksom med blakket ry (det har DSB) bør bruge al energi på at få det genoprettet. Det er let at miste godt omdømme, det er svært at genvinde det. En sikker metode til ikke at genvinde det er at møde kritikere med hurtige modargumenter.


DSB har tydeligt noget at arbejde med. Den årlige IFO Image-analyse fra Berlingske fortæller at DSB stort set ikke har rykket sig i 10 år. Firmaets samlede image ligger i bunden med en plads 139 - kun overgået af Postdanmark på plads 140.

[image]
Kilde: http://imageanalyser.dk/

Herover en sammenligning af det samlede image for de 5 transportvirksomheder der indgår i analysen. Det er tydeligt, at det at være transportvirksomhed ikke frembringer det højeste image, men det er også tydeligt at specielt én virksomhed, som også altid har ligger i bunden, har formået at ændre sit image over det seneste år. Virksomheden har som bekendt visse ledelsesmæssige sammenfald med DSB...

Berlingske Imageanalyse

Jeg har selv, indtil for et år siden, været ansat i en privat virksomhed hvor troværdig ledelse var - og er - en mangel. Det har medført, at der det seneste år, har været en personale omsætning på over 50% - det overlever ingen virksomhed på ret længe. Så jeg kender derfor godt til hvad dårlig ledelse er og hvad det medføre af frustrationer for de medarbejderne der forsøger at gøre deres job, men som mangler ledelsens anerkendelse.

Ved DSB er konsekvenserne bare mere direkte overfor kunderne, som må leve med forsinkelser, aflyste tog, tillyste togbusser og et generelt faldende service niveau, Det er ikke noget der skal bebrejdes de ansatte, de kæmpe vist en daglig kamp, men ledelsen mangler totalt at accepterer, at det kunderne oplever - er hvad kunderne oplever og ikke hvad det fint Excel regneark fortæller dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak