Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)
Lige et par kendsgerninger om jernbanen i Danmark i 2018:
Frederikssundsbanen er lukket 1. juni - 26. august. Berører 63.000 passagerer pr. dag.
Kystbanen er lukket 29. juni – 12. august. Berører 41.000 passagerer pr. dag.
Langå-Hobro er lukket 30. juni – 26. august. Som sidegevinst MR i Lyntog i Vendsyssel!
Sydbanen 23. marts – 5. juni togbusser Orehoved – Rødby F
Grenåbanen er lukket på andet år
Odderbanen er lukket på andet år
Ingen Intercitytog til Esbjerg siden maj
København-Ringsted? Hvor er koordineringen mellem Signalprogram/ERTMS og tog med ERTMS? Hvordan med elektrificeringen?
ERTMS ibrugtages (hvis planen holder) ultimo 2018 i Vendsyssel. Slut med Intercitytog til/fra Vendsyssel indtil 2025 (Måske?)
Problemer med ME, der i den grad smitter af på pendlerne på det meste af Sjælland
Og sådan kunne man blive ved.
Der er f.eks. også lige det med Banedanmarks overkørsler, der for længst er bevilget penge til. Men ikke udført. Osv. osv.
Samt at godstog Middelfart-Snoghøj-Taulov skal ad venstre spor, da et defekt sporskifte i Snoghøj ikke bliver repareret. Hvor mange måneder skal det mon vare ved?
Kan det blive værre?
Ja, det skal nok komme. Læs Banedanmarks Anlægsplan 2018-2030. Planen indeholder intet om konsekvenserne for passager- og godstrafik i perioden. Men det finder passagererne nok ud af til den tid. Endnu flere togbusser?
Hvis nogen tror, at ovenstående problemstilling kan løses ved, som det hedder ”at tale jernbanen op,” er det da fint. I 2030 bliver alt godt …………….
Men hjælper det noget her og nu? I Sandhedens øjeblik?
Er det ikke forståeligt, at mange vælger jernbanen fra?