Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr. (Jernbanen i dag)

af brufnus, 10/7 2018, 13:18 (2115 dage siden) @ Jens Hansen

Joh, men til gengæld er resten ikke altid lige på niveau med, hvad andre får.

Jeg husker stadig årtusindskiftet, hvor jeg hørte om tjenere, der blev tilbudt flere tusinde kroner for at arbejde den aften - jeg selv fik sølle 20 kr. ekstra, fordi min tjeneste lige gik lidt ind i den 1. januar, altså en helligdag. Ellers havde jeg ikke fået en krone ekstra. Jeg tænkte bare, at deres nytårsaften åbenbart var vigtigere end vores.

Da jeg stod i lære som lastvognsmekaniker midt i firserne, fik vi et såkaldt tilkaldegebyr på ikke mindre end 300 kr. - blot vi var blevet stemplet ud og kaldt ind igen til en opgave, så fik vi det tillæg. Men det var der aldrig nogen udefra, der brokkede sig over, fordi det jo var et privat firma. Men så snart det er offentligt, skal det nok få en vis bevågenhed.

I hæren fik vi i øvrigt også den såkaldte "MUG", merudgiftsgodtgørelse, til forplejning når vi var på øvelse o.lign. - uagtet at vi fik vores feltrationer gratis af hæren. Jeg har dog aldrig hørt nogen udefra brokke sig over dette forhold....

Hvorom alt er, så er det noget, man har forhandlet sig frem til ligesom alle andre på arbejdsmarkedet. Og nej, det er ikke skatteyderne der betaler, da DSB selv tjener pengene. Ja, med tilskud fra staten - men denne kræver jo så også, at vi kører næsten tomme tog i yderperioderne af servicehensyn.

Et hurtigt eksempel: jeg kører et IC-tog fra Odense til København med 400 passagerer, der hver giver 100 kr. i snit for deres billet (blot et eksempel).
Dvs. på de 1½ time den tur varer, har jeg tjent min månedsløn hjem (!)

Resten af mit arbejde den måned går med at tjene penge hjem til administration, togpersonale, forsikringer, afskrivninger, staten når de stikker snablen i kassen, brændstof, vedligeholdelse osv osv.

Mht. produktionstillægget - det har udviklet sig til ukendelighed, siden jeg startede. Dengang fik vi ca. 8 kr. i timen - skattefrit - hvis vi kørte mere end 8 km fra tjenestestedet eller var væk i mere end 5 timer.
Senere blev det så gjort skattepligtigt, hvorfor man jo skulle finde en løsning - man indførte så et dagligt tillæg på ca. 200 kr., dog stadig kun for arbejdsdagene - og til sidst fik vi så dette produktionstlllæg, der ydes uanset hvor mange tjenester man har den pågældende måned. Så ja, der er sket en forbedring på det punkt.
Men det er vel også okay i et samfund, der bliver rigere og rigere?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MH308Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak