Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske udkørselssignaler vs. danske udkørselssignaler (Generelt)

af Fwronah, 17/7 2018, 13:21 (2103 dage siden)

God eftermiddag

Jeg har gennem de sidste par måneder nærstuderet tyske signaler og konfigurationer. En af forskellene mellem danske og tyske signalkonfigurationer er bl.a., at U-signalet på eksempelvis en simpel tysk krydsningsstation står før frispormærkerne og sporskifter, mens at U-signalet på en simpel dansk krydsningsstation står efter (evt. i rangergrænsen). Jeg ved dog, at der i Danmark kan forekomme forskelle på de enkelte opstillinger, især ved privatbaner.

Hvorfor har man valgt en anden fremgangsmåde i Danmark? Altså at man eksempelvis også har PU-signaler før sporskiftet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak