Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane Roskilde - Hillerød - Forslag modtages (Generelt)

af DanniGT, 19/7 2018, 08:55 (2107 dage siden) @ William Skov

Hej William

Vi har også forsøgt at gå videre med det, i det små. Indtilvidere har vi "plantet" ideen forskellig steder, men der er ikke rigtigt nogle der er bidt på endnu. Men der er mange udfordringer ved dette projekt endnu.

Det projekt jeg har været med til, er ved at være forældet. Verdenen ser meget anderledes ud nu end dengang vi startede projektet op.
Dengang og nu er den politiske scene ikke rigtig til den slags projekter. Vores 'gode' jernbaneven Ole Birk Olsen er næppe lydhør overfor et sådan projekt, så fra statens side kan det nok være svært at finde midler. Region Hovedstaden er fuld optaget af Ring 3 og konsekvenserne af denne, så de har nok at se til tidsmæssigt og økonomisk. Så er der Region Sjælland/Roskilde Kommune og de kan ikke løfte en sådan opgave alene.

De to store byudviklings områder som den banen jeg har arbejdet med skal trække en stor del passageren fra ser i dag også lidt mere skeptiske ud. Favrholm og det nye supersyghus lige syd for Hillerød sker der ikke noget med (ikke i marken i hvert fald. I kulisserne sker der uden tvivl en masse, men det syghus er næppe klar til at slå dørende op i 2020). Den nye by Vinge, som vi har valgt at køre betjene i vores projekt, er også gået i stå fordi man har haft knas med entreprenøren.

Det jeg tror man skal prøve at arbejde efter, det er at få nogle med penge (Stat, Region, Kommuner, private investorer) til at lytte på ideen og få dem til at syntes at ideen er så god så der kan blive afsat i omegnene af 10-20 mio. kr. til en egentligt fase 1 rapport, samt en dybere analyse af konsekvenser for hele regionen.

Hvis en bane i den her korridor skal fungere kræver det at den overordnet byplanlægning indrettes efter det, forstået på den måde at noget af al den udvikling der sker inden i centrum af København flyttes til de omkringliggende områder langs den nye bane. Dette kræver at man fra politisk side kan finde ud af at lave en langsigtede by-udviklingsplan for hele Region Hovedstaden og dele af Region Sjælland og uden at træde for mange over tærende så er det med langsigtede, robuste planer for baneområdet ikke deres største spidskompetance. ;-)

Det man kan tage med fra mit projekt er, at det har bevist at der ligge et ret stort potentiale i korridoren. Der er store rejsetidsbesparelser at hente, både for eksisterende bane og på den nye bane sammenholdt med bus 600S. Plus at økonomien i projektet ikke er så skidt som man kunne tro særligt med den nye teknologi der er på vej. Det kan være at Lasse Toylsbjerg-Petersen kan give os et overblik over hvad der sker på hybrid-tog fronten. ;-)

Mvh
Danni


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak