Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanegods til/fra England (Generelt)

af tgpedersen, 20/7 2018, 09:47 (2100 dage siden) @ steenth

Altså: hvordan transporteres jernbanegods mellem kontinentet og England, givet begrænsningerne i engelsk profil? Findes der bestemte gods-strømme mellem destinationer på begge sider? Er man tvungen til omladning nogle steder, som mellem Kina og exSovjet og Europa?


Man omlader ikke, da vogne med engelsk profil, som kører igennem Kanaltunnelen, kan køre til alle steder i kontinentet.


Men det skulle så betyde at de har vogne med engelsk profil ved Brest mellem Polen og Belarus (til transporten mellem London og Kina). Passer det?


Det er an på hvor for terminal som bruges ved London og hvad for nogle vogne har tilrådelighed. Det er containere de transportere. Og om vognen var det ene eller anden profil betyder intet andet end den med europæisk profil kun kan køre på de strækninger, som har den nødvendige profil.

Det er da også temmelig vigtigt.

Så vidt jeg ved kørte de første transporter ad HS1, højhastighedsstrækningen til Kanaltunnelen, som har europæisk profil og har 25 kV (alle andre strækninger syd for London har enten tredjeskinne eller ingenting), men senere transporter er sket med en 66'er. Jeg har ikke hørt om senere transporter fra Kina til engelsk industri nord for London. Forsåvidt som der findes jernbanegodstrafik mellem nord-for-London og kontinentet, er den gennemgående eller skal den omlades? Rent politisk ville det også være interessant, det kunne betyde at britisk industri kun har kunnet satse på lastbiler i produktionsintegration med Europa og derfor ikke har fået hele fordelen med integration med EU.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak