Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal-aspekter PU-signal (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/7 2018, 11:21 (2106 dage siden) @ TB1977

Jeg er den glade ejer af et PU-signal (efter sigende P53 fra Svanedammen i Nyborg), og dette vil jeg nu forsøge at sætte lys i. Enten ved at kunne tænde hver lampe enkeltvis, eller det rigtige styrerelæ hvis det kan skaffes.


Det enkleste vi være at tænde hver lampe for sig selv, det er ikke helt i overensstemmelse med virkeligheden, hvor de 'hvide lys' normalt tænder i serie.

Lamperne for de hvide lys er for en nominel spænding på 17 V, hvorimod de farvede er for en spænding på 30V. Den endelig lampestrøm reguleres via modstande i serie med lamperne.

Så vidt jeg ved har et PU med 6 lamper følgende muligheder:

- forbikørsel forbudt
- forbikørsel tilladt
- forsigtig forbikørsel tilladt
- signal annulleret
- stop (rødt)
- kør igennem (blinkende grønt)

Men vil et PU osse kunne vise:

- kør (fast grønt)
- stop og ryk frem (blinkende rødt)


Det kommer helt an på hvilken funktion PU-signalet har i sikringsanlægget, hvor mange signalaspekter der kan vises.

Jeg har vedlagt en tegning af hvordan den generelle kobling er for et PU-signal med enten 3 eller 4 hvide lamper. Bemærk at tegningen viser signalet i normalstilling, altså visende 'forbikørsel forbudt'.

Cirklerne er relæer. En stor cirkel er en relæspolen og en lille rund cirkel til venstre for forbindelsen er en relækontakt. Pilen viser om relæet er trukket 'pil op' eller frafaldet 'pil ned'. Den vandrette streg fra cirklen fortæller om relækontakten er brudt (stregen fortsætter forbi forbindelsen) eller ledende (stregen stopper ved forbindelse).

Relæer 'gr' og 'rø' er lampekontrolrelæer, der sikre at de hvide lys slukker når et af de farvede lys tænder.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak