Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

EN TUR MED FLÅMSBANA (Generelt)

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 30/7 2018, 11:52 (2090 dage siden)

[image]

Gensyn med Flåmsbanen

Sidst jeg kørte med Flåmsbanen i Norge var i juli 1985. Siden er der sket meget med banen. Førhen fungerede banen som en god, gammeldags jernbane med almindelig passagertrafik, godstransport og også som et center for det norske postvæsens distribution i Sogn-området. I dag er det en ren turistbane.

I 1990erne var bane tæt på at blive nedlagt. Al trafik var mere end urentabel - for at sige det mildt. Aktieselskabet »Flåm Utvikling« overtog i stedet for Norges Statsbaner (NSB) ansvaret for banen. NSB står dog stadig som operatør på banen, og Jernbaneverket (svarende til Banestyrelsen i Danmark) styrer skinner, signaler etc.

Prisen for en tur på banen er også eksploderet. Men det afholder ikke turisterne fra at tage med banen. I 2005 rejste godt 400.000 passagerer med Flåmsbanen mellem Flåm og Myrdal på Bergensbanen. Nu ligger passagertallet tæt på en million. Når der kommer et megastort krydstogtsskib ind i Flåms havn fyldt med kinesiske og koreanske turister, forstår du hvorfor. Og til alle jer jernbaneentusiaster: I sommerhalvåret er der indædt kamp om vinduerspladserne. Det lykkedes mig dog at stikke et Go Pro-kamera ud af vinduet og svejse denne lille video sammen:

https://youtu.be/z0um2aAFveE

Og det selv om to tyske ægtepar formanede mig: »Hier ist besetzt!!!«. Bemærkelsesværdig fremgangsmåde: Siden hvornår er man begyndt at tale tysk i Norge også?

Nå - banen er stadig en stor oplevelse. På 20 kilometer stiger banen fra et niveau et par meter over havets overflade til 865 meter.

Der er anlagt vendetunneller ind og ud af fjeldet i flere niveauer. De er nødvendige for at stigningerne ikke skal blive for voldsomme for almindelige tog. På grund af vendetunneller er der jernbanespor i fem »etager« i Flåmsdalen. Flåmsbanen kører i fire niveauer i Myrdalsleitet, Hylla, Baklia og Pinnelia, og ovenfor dem ligger Bergensbanens spor. Af de 20 tunneler blev de 18 bygget med håndkraft, hvor hver meter krævede omkring en måneds arbejde. Anlægsarbejdet begyndte i 1923 og stod på indtil 1947. Puha - vi har det sørme godt i dag!

God tur!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Hans Christian Davidsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • EN TUR MED FLÅMSBANA - Hans Christian Davidsen, 30/7 2018, 11:52 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak