Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tjenesteforhold 1944 (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2018, 08:34 (2066 dage siden) @ OttoJ
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/8 2018, 08:48

Min far var overtrafikassistent i Fredericia i 1944. Han havde netop bygget et hus derovre, men valgte alligevel at flytte til stationen i Taastrup.

Jeg troede, at dette skyldtes, at han kunne blive trafikkontrollør på Taastrup Station - altså en forfremmelse, men nu har min kone, der er slægtsforsker, fundet ud af, at han fortsat var overtrafikassistent i Taastrup i nogle år, inden han blev trafikkontrollør.

Dette undrer mig meget - især på grund af det nybyggede hus i Fredericia.

Er der nogen, der ved, hvorvidt man kunne få lovning på en sikker forfremmelse ved at flytte til en anden station?

Jeg er pensionist og ikke så skrap til alt dette forum-noget, så jeg vil allerhelst have, hvis nogen kunne ringe til mig på 4399-1905.


Kære Otto

Inden vi går videre med sagen, bør vi vel formulere, hvad "sagen" går ud på:

Spørgsmål 1: Hvorfor søger en overtrafikassistent i Fredericia en overtrafikassistentstilling i Taastrup, når han har et nybygget hus i Fredericia?

Spørgsmål 2: Kan man få lovning ("retskrav") på en fremtidig forfremmelse? Altså noget i retning af: "Hvis du søger til Taastrup som overtrafikassistent, lover vi dig, at du på et senere tidspunkt vil blive forfremmet til trafikkontrollør samme sted."

Inden jeg kaster mig ud i videre research:

Umiddelbart vil jeg mene, at man ikke kan få lovning på en fremtidig forfremmelse. Jeg vil ikke afvise, at DSB og Jernbaneforeningen kunne have indgået en sådan aftale. Men den ville have været meget atypisk og usandsynlig.

En anden umiddelbar tanke: Din far kunne have været i følgende situation: Hvis han var "ældste overtrafikassistent" i anciennitetsrækken på landsplan (og i øvrigt havde uplettede papirer), ville han stå som nummer 1 til forfremmelse som trafikkontrollør. Jeg kan ikke i hovedet huske, hvornår trafikkontrollørstillingerne blev indført. Svar på det spørgsmål kan du sikkert finde i bogen "Guldsnore på sporet". I gamle dage foregik forfremmelser næsten udelukkende efter anciennitet - springavancementer hørte til sjældenhederne og udløste næsten uden undtagelse "ballade". Trafikkontrollørstillingen var - husket efter hukommelsen - oprettet til at være souschef for stationsforstanderen på store stationer. Senere blev der tale om overtrafikkontrollørstillinger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak