Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der basis for et fisketog sydpå? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/8 2018, 20:46 (2080 dage siden) @ kme

Emnet diskuteres ofte i Norge, for potentialet for en miljøgevinst er stort ved omlægning af den norske fiskeeksport til jernbane - og særligt "fersk fisk" eksporten, hvor fersk laks til Asien kan komme hurtigere til Rotterdam for udskibning.

Jeg var inde over projektet i 2009 udgaven. Dengang snakkede man om en "blød start" med 6 daglige tog (hver vej) primært ved at Cargonet kørte togene til Taulov, hvor DB Schenker (nu DB Cargo) skulle overtage hhv opdele til de forskellige destinationer - men også ideer om tog fra Hirtshals eller blot lastbil fra Hirtshals til Taulov eller Padborg var fremme. Senere mente man at potentialet var 25 tog i døgnet - hver vej - gennem Danmark.

Hvorfor det aldrig rigtig blev til noget, kan jeg ikke huske, men det var vist mest den indenlandske omlægning i Norge, der aldrig kom. Cargonets TRAXX maskiner kunne iøvrigt ikke køre gennem DK grundet ikke godkendt software og "norsk" strømaftager (der er smallere end påkrævet i Danmark)

Jeg har fundet linket til 2009 rapporten. Der er kommet flere nyere rapporter siden, men stadig kun omkring 100.000 tons fisk om året med tog mellem Oslo og Sverige...

https://www.vegvesen.no/_attachment/105709/binary/178135

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak