Er der basis for et fisketog sydpå? (Generelt)
Emnet diskuteres ofte i Norge, for potentialet for en miljøgevinst er stort ved omlægning af den norske fiskeeksport til jernbane - og særligt "fersk fisk" eksporten, hvor fersk laks til Asien kan komme hurtigere til Rotterdam for udskibning.
Jeg var inde over projektet i 2009 udgaven. Dengang snakkede man om en "blød start" med 6 daglige tog (hver vej) primært ved at Cargonet kørte togene til Taulov, hvor DB Schenker (nu DB Cargo) skulle overtage hhv opdele til de forskellige destinationer - men også ideer om tog fra Hirtshals eller blot lastbil fra Hirtshals til Taulov eller Padborg var fremme. Senere mente man at potentialet var 25 tog i døgnet - hver vej - gennem Danmark.
Hvorfor det aldrig rigtig blev til noget, kan jeg ikke huske, men det var vist mest den indenlandske omlægning i Norge, der aldrig kom. Cargonets TRAXX maskiner kunne iøvrigt ikke køre gennem DK grundet ikke godkendt software og "norsk" strømaftager (der er smallere end påkrævet i Danmark)
Jeg har fundet linket til 2009 rapporten. Der er kommet flere nyere rapporter siden, men stadig kun omkring 100.000 tons fisk om året med tog mellem Oslo og Sverige...
https://www.vegvesen.no/_attachment/105709/binary/178135
Lasse