Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der basis for et fisketog sydpå? (Generelt)

af Per Tenstrand, 15/8 2018, 21:08 (2053 dage siden) @ kme

Jeg er bange for, at det er "en hvid elefant", for ideen har været op flere gange (også før Lasse´s eksempel), men uden succes.
Omkring 1989 forsøgte man f.eks. opstart med kølecontainere via Hirtshals på banevogne, kørte højst på bane i kort tid (jeg så dem kun på lastbil...)
Og i min tid i DSB Gods havde vi omkring år 2000 et andet forsøg på opstart, hvor kølecontainere blev kørt til Padborg fra Norge via forskellige tog, hvor
de så skulle konsolideres til heltog mod syd - også et kort eventyr.
Fisk er kostbare og krævende at transportere. Hvis det skal lykkes banerne at sikre disse transporter, skal banetransporterne være top pålidelige (rettidige) og naturligvis hurtige (samt selvfølgelig billigere end alternativerne). Samtidig skal mængderne være stabilt store fra transportkøberne, før en baneløsning kan konkurrere. Alt i alt "op ad bakke" for en baneløsning de sidste mange år og sandsynligvis også nu...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak